Nastavenie – Banka
Skopírovať link SkopírovanéV tomto návode sa dozviete, ako si v iDoklade nastavíte bankové účty firmy, automatické párovanie bankových pohybov a ich číslovanie.
Bankové účty
Skopírovať link SkopírovanéDo zoznamu bankových účtov si môžete pridať až 5 bankových účtov, ktoré sa vám pri vystavovaní dokladov zobrazia v rolovacej ponuke.
Jeden z bankových účtov môžete zaškrtnúť ako hlavný. Automaticky sa tak bude prepisovať vo všetkých vystavených dokladoch.
V ľavom menu kliknete na Nastavenie → Banka. Kliknutím na ikonku pridáte nový bankový účet.
Pre každý účet vyplníte následujúce položky:
- Názov účtu – pod týmto menom sa vám účet zobrazí v rolovacej ponuke účtov pri vystavovaní dokladov.
- Mena – vyberte menu, v ktorej chcete bankový účet viesť. Po uskutočnení prvého bankového pohybu na danom účte už nastavenie meny nemôžete zmeniť.
- Číslo účtu – vyplňte Vaše číslo účtu v staršom formáte (potrebné pre automatické párovanie platieb Fio banky).
- Kód banky – vyberte ho z rolovacej ponuky.
- IBAN – mezinárodné číslo bankového účtu.
- SWIFT – mezinárodný identifikačný kód banky (inak nazývaný aj BIC) sa automaticky doplní pri výbere kódu banky.
- Nastaviť počiatočný stav – hodnotu počiatočného stavu môžete zadať k ľubovoľnému dátumu (odporúčame k 1. 1. daného roka alebo k dátumu zahájenia práce v iDoklade). Kliknite na tlačidlo Nastaviť a zadané zmeny uložte.
- Zmazať – kliknutím na ikonku zmažete bankový účet, ktorý už v zozname nechcete evidovať. Ak už na účte došlo k nejakému pohybu, nie je možné účet zmazať (ikonka je neaktívna).
Párovanie bankových pohybov
Skopírovať link SkopírovanéBankové pohyby na nastavených účtoch, o ktorých vám banka posiela notifikačné e-maily, môžete v iDoklade automaticky spárovať s vystavenými dokladmi.
Automatické párovanie nastavíte v záložke Nastavenie → Banka → Párovanie bankových pohybov.
Zaškrtnutím tlačidla Automatické párovanie platieb sa vám zobrazia ďalšie možnosti.
Zoznam bankových notifikácií – slúži na zobrazenie prehľadu bankových notifikácií za posledných 30 dní na úvodnej stránke iDokladu v ponuke Prehľady.
Halierové vyrovnanie – slúži na nastavenie automatického halierového vyrovnania platieb v CZK, ktoré zabráni nepresnostiam a uľahčí párovanie. Ak vám príde platba, ktorá sa od sumy na vystavenom doklade líši o menej ako 1 Kč, iDoklad pri platbe zrealizuje halierové vyrovnanie tak, aby celková zaplatená suma zodpovedala sume na doklade.
Vygenerovať– kliknutím vytvoríte kód, ktorý označujeme ako bankový e-mail. Kód končí na @itsmybill.eu, čo je anglický názov pre iDoklad. Tam bude banka posielať notifikačné e-maily o pohyboch na účte. Kliknutím na ikonu si kód skopírujete do schránky a vložíte ako e-mail do svojej bankovej aplikácie.
Podporované banky
Skopírovať link SkopírovanéAby automatické párovanie fungovalo, musí vaša banka umožňovať zasielanie informácií o pohyboch na účte v požadovanom formáte.
Momentálne to na Slovensku zvládajú:
- ČSOB
- Fio
- Slovenská sporiteľňa (pripravujeme)
- Tatra banka
- VÚB (len podnikateľské účty Biznis)
V Čechách to vie:
- Air Bank, Česká sporiteľňa, ČSOB, Fio, KB, Moneta Money Bank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank
Niektoré banky (napr. mBank) žiaľ neposielajú e-mailové notifikácie vo formáte, ktorý je pre párovanie v iDoklade nutný a tak v zozname nie sú.
Ako funguje párovanie bankových pohybov?
Skopírovať link SkopírovanéKeď v iDoklade nastavíte párovanie bankových pohybov a do bankovej aplikácie zadáte vygenerovaný kód na zasielanie emailových notifikácií, všetko už ďalej funguje automaticky. Podmienkou sú správne zadané variabilné symboly pri platbe.
Celý proces funguje takto:
1. Hneď ako na vašom bankovom účte dôjde k pohybu, banka pošle emailovú notifikáciu na bankový e-mail iDokladu, ktorý ste si vygenerovali v záložke Nastavenie → Banka → Párovanie bankových pohybov.
2. iDoklad skontroluje, či bankový účet uvedený v notifikačnom e-maili zodpovedá niektorému z Vašich účtov, ktoré ste zadali v záložke Nastavenie → Banka → Bankové účty.
Ak tam daný účet nie je, iDoklad s notifikačným e-mailom ďalej nepracuje.
3. Po nájdení zhodného bankového účtu ho iDoklad spáruje s neuhradeným alebo s čiastočne uhradeným dokladom:
- Primárne sa platby párujú na základe variabilného symbolu.
- Ak sa symbol a suma zhodujú, doklad sa označí ako Uhradený.
- Ak je suma nižšia, označí sa doklad ako Čiastočne uhradený.
- Ak je suma vyššia, označí sa doklad ako Preplatený.
- Ak sa zhoduje variabilný symbol na viacerých dokladoch, páruje sa platba na základe sumy. Ako Uhradený sa označí doklad s rovnakým variabilným symbolom aj s rovnakou sumou.
- V prípade, že iDoklad nenájde rovnaký variabilný symbol, pohyb iba uloží do zoznamu bankových pohybov v menu Financie → Banka. Pohyb označí ako nespárovaný a musíte ho spárovať ručne.
- Ak dôjde k prevodu peňazí medzi dvoma bankovými účtami, ktoré máte oba vedené v menu Nastavenie → Banka, bankový pohyb sa nespáruje.
O spárovaní či nespárovaní pohybu na účte vás informuje ikona zvončeka v pravom hornom rohu aplikácie alebo voliteľne widget Bankové notifikácie na úvodnej stránke.
Číslovanie bankovych pohybov
Skopírovať link SkopírovanéČísla bankových pohybov sa v iDoklade generujú automaticky a obsahujú maximálne 10 znakov.
Číslovanie bankových pohybov nastavíte v záložke Nastavenie → Banka → Číslovanie.
- Formát čísla – predvolený formát začína písmenom B (ako bankový pohyb) a nasleduje kombinácia čísiel {RRRR}{NNNN}, kde R predstavuje rok a N poradové číslo. Formát môžete upraviť pridaním písmen, číslic alebo premenných (R – rok, M – mesiac, N – číslo).
- Rok – nastavenie roku vystavenia dokladu, ktorý sa bude dopĺňať do premennej {RRRR}. Číslovanie si môžete nastaviť pre aktuálny alebo predchádzajúci rok.
- Poradové číslo – číslo posledného vystaveného dokladu, pre nový doklad bude zvýšené o 1 a vyplní sa do premennej {NNNN}. Ak ste zatiaľ žiaden doklad nevystavili, bude tu 0.
- Vzor čísla dokladu – uvidíte, ako bude vyzerať číslo nasledujúceho dokladu, napríklad B20230022.
Číslovanie bankových pohybov a nastavenie celej záložky Banka dokončíte kliknutím na tlačidlo Uložiť.