Vykašlite sa na ideálne podmienky. Začnite obsah tvoriť hneď, radí zakladateľ a majiteľ Obsahovej agentúry Martin Brablec
Obsahová agentura
Prečo ste agentúru založili?
V jeden čas sa stretlo viacero okolností. Mal som skúsenosti z agentúry, sústredenej práce pre jednu značku aj z voľnej nohy. Vedel som, že ma baví niečo tvoriť a rozvíjať. Hovoril som si, že na základe týchto skúseností by bolo dobré založiť vlastnú agentúru. Navyše som bol na voľnej nohe zavalený prácou, takže som stál pred rozhodnutím pribrať niekoho do partie alebo to zabaliť a ísť naspäť do zamestnania.
Fakturujem s iDokladom od roku: 2013 OSVČ Martin Brablec, 2015 Obsahová agentura s.r.o.
Predplatné: Obľúbené
Najobľúbenejšia funkcia: Opakované využívanie už vystavených faktúr
Aké úskalia na agentúry číhajú?
Agentúra stojí a padá na ľuďoch. Dôležité preto je vytváranie prostredia, v ktorom udržíte dobrých ľudí. Aby prišli a zostali, musia dostať prostriedky a zázemie, vďaka ktorým uvidia v agentúre budúcnosť. Šikovní ľudia sa totiž aj na voľnej nohe bez ťažkostí uživia. Potrebujú preto aj niečo navyše, čo im voľná noha neposkytne. Napríklad zázemie na vzdelávanie, vymieňanie vedomostí so skúsenejšími kolegami a predovšetkým neustálu spätnú väzbu na prácu. V prípade copywriterov je to navyše revízia každého textu, ktorý vytvoria. Tá ich totiž dokáže naozaj posúvať.
Živnostníci často bojujú s nastavovaním ceny, ako sa cenotvorba darí agentúram?
Každá rieši kolotoč predaja času po svojom. Niekto predáva paušál, niekto projekty, iný naceňuje čas a má vysokú hodinovku. Preto sa agentúry snažia vytvárať produkty, ktoré sú škálovateľné.
Ako rieši naceňovanie Obsahová agentúra?
Využívame kombináciu metód. Niektoré zákazky naceňujeme projektovo a následne nesieme riziko ziskovosti. Fungujeme aj ako konzultanti, kedy máme nastavenú fixnú aj variabilnú hodinovú mzdu. Odhady sú zložité, po uzavretí projektu preto porovnávame reálnu faktúru s vnútornými nákladmi. S tým nám pomáha aj iDoklad.
Čo si zadávatelia často v súvislosti s copywriterskými prácami neuvedomujú?
Že to nie je iba o písaní. Finálne copy je len výstup, ktorému však predchádza príprava. A tá vyžaduje veľké úsilie, pretože miera kvality prípravy ovplyvní kvalitu výstupu. Do prípravy výstupu sa počíta aj zamyslenie sa nad cielením a oznamovacím prostriedkom. Všetko musí byť premyslené, inak tvoríte povrchný obsah, ktorý nebude fungovať. Samotná tvorba tak môže tvoriť napríklad len 30 % celkového času, ktorý musíte danému obsahu venovať.
Na čo ešte zadávatelia obsahu zabúdajú?
Na doručovanie. Samotným vytvorením obsahu náklady nekončia. Správu, či už prípadovú štúdiu, video alebo posty na sieťach, musia k príjemcom ešte doručiť. Naskakujú teda položky za promo, analytiku a ďalšie vyhodnocovanie.
Kedy si pri vytváraní obsahu poradia podnikatelia sami a kedy je podľa vás lepšie zavolať odborníka na tvorbu obsahu?
Základným predpokladom je, že vo firme máte niekoho, kto má čas a chuť obsah tvoriť. Ak tam niekto taký je, môžete o vlastnej tvorbe uvažovať. Content nie je niečo, čo len tak prilepíte komukoľvek k agende.
Potom veľmi záleží, o aký výstup ide. Výborne napríklad funguje situácia, kedy máte napríklad na predajni odborníka, ktorý napíše niekoľkokrát za mesiac článok na blog. Obsah bude zasvätený, autentický a informačne nasýtený. Remeselná nedokonalosť nie je prekážkou, pretože takýto výstup bude mať pre čitateľov hodnotu a posilní vašu pozíciu odborníka v odbore.
Ak je však vaším cieľom napríklad osloviť nových zákazníkov alebo klientov vyburcovať k akcii, už potrebujete konkrétne znalosti a skúsenosti s tvorbou obsahu – zasvätenosť do produktu alebo odboru nepostačí. Do hry vstupuje obsahový marketing, dizajnové pravidlá, znalosť sociálnych sietí aj copy skúsenosti. V tejto chvíli prichádza k slovu odborník.
Všeobecne by sa dala rada prizvať si odborníka vztiahnuť aj na situácie, keď nemáte čas získavať know-how a nie je priestor na experimenty, pretože máte jedinú šancu záujemcov osloviť.
Máte nejakú radu pre podnikateľov, ktorých čaká tvorba webových stránok?
Pred textovaním webu dôkladne spoznajte svojich zákazníkov. Web často funguje namiesto osobného kontaktu – oboznamuje s produktom alebo službou, potvrdzuje dobrú povesť alebo vyvracia obavy zákazníkov. Preto je dôležité ho nepodceniť a vedieť, čo ich naozaj trápi, po čom v súvislosti s vami túžia, a v akej situácii za vami prichádzajú.
Taktiež je dobré mať jasno v sebe samom, vo svojej firme – ako chcete svoju značku voči zákazníkom prezentovať, aké kľúčové informácie chcete hovoriť, aký dojem chcete vyvolať, aký obraz podporovať, akú expertízu budovať a s akým cieľom to celé vlastne robíte. Uvidíte, že sa vám potom nad webom bude premýšľať omnoho ľahšie.
Medzi klientmi máte aj veľké a úspešné firmy. Čo z ich praktík by ste odporučili menším podnikateľom?
Odvahu. Malé firmy často čakajú na „niečo veľké”. O tom to však nie je. Keď zatiaľ nemám úžasného klienta, s ktorým by som napísal fantastickú prípadovku, môžem ju napísať s niekým, kto môj tovar alebo služby momentálne odoberá. I keď to nie je žiaden známy velikán.
Čakanie na „až raz” nefunguje. Obsah musíte tvoriť dlhodobo, testovať, merať a vyhodnocovať. Bez toho nikdy neprídete na to, čo skutočne funguje.
Aké programy vám pri riadení agentúry pomáhajú?
Používame Toggl na evidenciu času, Asanu na správu úloh, Slack na komunikáciu, iDoklad na faktúry a všetky nástroje, ktoré ponúka G-Suite.
Ako ste sa v Obsahovej agentúre k iDokladu dostali?
Pomáhal som s tvorbou obsahu a využíval ho ešte na voľnej nohe. V agentúre prácu s ním prevzala moja žena Petra.
Aké novinky v iDoklade ste v priebehu rokov používania iDokladu najviac ocenili?
Pridávanie príloh k zasielaným faktúram. Prikladáme tak napríklad reporty práce. Veľmi nám pomohlo, keď iDoklad umožnil pridanie ďalšieho príjemcu u klienta. Petra faktúry posiela naraz nielen na človeka, s ktorým projekt Obsahovka rieši, ale aj na finančné oddelenie jeho firmy. Jednoducho si predvyplní viac príjemcov a pri zasielaní dokladov ich z ponuky vyberie.