Vystavuj faktúry
zadarmo

Článok píšeme ako sprievodcu podnikania pri škole pre všetkých, ktorí práve študujú a zároveň chcú zarábať, získavať skúsenosti a budovať biznis, ktorý im bude do budúcna fungovať. Na začiatok zhrnieme rôzne možnosti privyrobenia popri štúdiu, zameriame sa ale na podnikanie, ktoré je oproti brigádam zložitejšie nielen čo sa týka administratívy. Vychádzame pri tom z pravidiel platných v januári 2025.
V sprievodcovi sa dozviete:
- Študentské brigády: práca na dohodu
- Keď sa študenti nechajú zamestnať
- Študenti ako SZČO: podnikanie ako vedľajšia činnosť
- V čom podnikať ako študent
- Ako začať podnikať – podnikateľský zámer
- Ako nastaviť ceny pri podnikaní
- Živnostenské oprávnenie: ako ho získať a prečo ho potrebujete
- Poistenie: ako je to so zdravotným a sociálnym poistením
- Ako je to s daňami pri podnikaní na škole
- Ako na daňové priznanie
- Elektronická schránka pre každého podnikateľa
- Kedy sa študent stáva platiteľom DPH
- Fakturácia jednoducho pomocou programu
- Ako správne vystaviť faktúru
- Ako na uzatváranie zmlúv
- Ako zvládnuť školu s podnikaním
- Čo keď sa v podnikaní nedarí
Študentské brigády: práca na dohodu
Ak ako študenti hľadáte možnosť privyrobenia, najjednoduchším riešením je dohoda:
- o brigádnickej práci študentov (DoBPŠ), pokiaľ ide o práce vymedzené druhom,
- o vykonaní práce (DoVP), pokiaľ ide o práce vymedzené výsledkom,
- alebo o pracovnej činnosti (DoPČ), pokiaľ ide o práce vymedzené druhom.
DoBPŠ je priamo určená pre žiakov stredných škôl a študentov vysokých škôl. Na jednu dohodu môžete u zamestnávateľa vykonávať prácu v rozsahu najviac 20 hodín týždenne v priemere. Tento priemer sa ale počíta za celý čas trvania dohody, takže v jeden týždeň môžete odpracovať viac, ale celkový priemer za dobu trvania dohody musí sedieť. Najväčšou výhodou DoBPŠ v porovnaní s inými dohodami je to, že si na jednu z nich mesačne môžete uplatniť odvodovú odpočítateľnú položku, vďaka ktorej z mesačného príjmu do 200 eur vrátane nebude vy ani váš zamestnávateľ platiť sociálne poistenie.
DoVP je určená pre príležitostný zárobok do 350 hodín v kalendárnom roku u jedného zamestnávateľa. Môžete mať ale viac DoVP u rôznych zamestnávateľov a u každého z nich využiť tento limit. Na jednu DoPČ môžete zase pracovať maximálne 10 hodín týždenne. DoPČ však má aj špeciálny variant – dohoda o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce. Na základe nej možno pracovať u jedného zamestnávateľa 520 hodín v kalendárnom roku, avšak priemerný týždenný pracovný čas za dobu trvania dohody, najviac však za štyri mesiace, nesmie presiahnuť 40 hodín. Môžete mať ale viac DoPČ na výkon sezónnej práce u rôznych zamestnávateľov a u každého z nich využiť tento limit. Tento špeciálny variant DoPČ je určený len pre práce v poľnohospodárstve, v lesnom hospodárstve, v cestovnom ruchu a v potravinárstve.
Všetky tri dohody musíte uzavrieť písomne. Aj dohodári (ako sa ľuďom pracujúcim na dohody slangovo hovorí) majú nárok na príplatky za prácu v noci, cez víkend alebo cez sviatky. Na dohodu môžete pracovať už od 15 rokov a po ukončení povinnej školskej dochádzky. Do 18 rokov ale nesmiete byť hmotne zodpovedný, pracovať v noci alebo vykonávať prácu, pri ktorej ste vystavený zvýšenému nebezpečenstvu úrazu.
Oproti podnikaniu nemusíte nič riešiť, prípadné odvody na poistenie za vás platí zamestnávateľ. Ak je práca na dohodu vaša jediná brigáda, podpíšte u zamestnávateľa vyhlásenie na uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka. Pri viacerých brigádach ho podpíšte vo firme, kde zarábate najviac. Využijete nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka a nebude sa vám vďaka tomu z časti príjmu odpočítavať zrážková 19 % daň z príjmov.
Pokiaľ vyhlásenie nepodpíšete alebo máte viac brigád, podajte si daňové priznanie a zdanené príjmy tam zahrňte. Od zamestnávateľa si k tomu vyžiadajte potvrdenie o zdaniteľných príjmoch fyzickej osoby zo závislej činnosti. Alternatívne môžete niektorého zamestnávateľa požiadať o vykonanie ročného zúčtovania dane.
Keď sa študenti nechajú zamestnať
Okrem brigád môžete ako študent mať aj klasické zamestnanie (obvykle na skrátený úväzok). V tom prípade pre vás platia rovnaké pravidlá ako pre zamestnancov – zamestnávateľ za vás odvádza zdravotné aj sociálne poistenie a taktiež daň z príjmov. U zamestnávateľa môžete podpísať vyhlásenie na uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka.
Existuje tiež možnosť príležitostného zárobku do 500 eur ročne – napr. pomôžete susedovi s opravou domu alebo zberom. Potom nemusíte tento príjem vykazovať ani zdaňovať. Nesmiete sa tomu venovať sústavne, pravidelne alebo opakovane – potom už by ste na to museli mať živnosť. Za príjem z príležitostnej činnosti sa ale nepovažuje príjem dosahovaný z činnosti vykonávanej na základe zmluvného vzťahu, ak si ten, kto vám odmenu vypláca, môže vyplatenú odmenu dať do daňových výdavkov na základe dokladu spĺňajúceho náležitosti účtovného dokladu.
Študenti ako SZČO: podnikanie ako vedľajšia činnosť
Ak vás nebavia neustále brigády a podpisovanie dohôd, zvoľte podnikanie. Pre študentov je výhodné, pretože budete vykonávať podnikanie SZČO ako vedľajšiu činnosť (podobne ako podnikajúci dôchodcovia či podnikajúci rodičia na rodičovskej). To napríklad znamená, že na zdravotné poistenie odvádzate sumu až podľa skutočného zisku – zatiaľ čo v prípade, ak by ste mali podnikanie SZČO ako hlavnú činnosť, tak by ste platili aspoň minimálne zdravotné poistenie, aj keby ste nezarobili ani cent.
Založiť môžete aj firmu (napríklad s.r.o.) – to popisujeme zase v inom článku >>
PRÍBEH: „Z nápadu na prednáške je platforma zachraňujúca životy.“
Veronika Kamenská spustila počas štúdia na VUT projekt Nepanikár, ktorý ľuďom s duševným ochorením ponúka jednoduchý prístup k anonymnej a zadarmo dostupnej pomoci.
Ako projekt rástol, pribudlo aj administratívy. S ňou Veronike pomáha iDoklad, v ktorom napríklad jednoducho vystavuje faktúry za workshopy.

V čom podnikať ako študent
Študenti mávajú obvykle hlavu plnú nápadov a ideálov, obdobie štúdia je zároveň vhodné obdobie na skúšanie a hľadanie sa. Aby ste sa ale bezhlavo nepustili do podnikania, ktoré vám prinesie viac starostí ako úžitku, dobre si svoj plán premyslite.
Zvažovanie podnikateľského nápadu vám uľahčí japonské ikigai. Ide o metódu, pomocou ktorej si jednoducho ujasníte:
- čo viete,
- baví vás to,
- prináša to okoliu niečo užitočné
- a dá sa na tom zarobiť.
Oblasť prieniku týchto sfér sa nazýva ikigai – a je to ideálny priestor, v ktorom môžete podnikať.

Graficky zobrazené ikigai, odpovede si môžete tiež rozkresliť do kruhov. Zdroj: Veškole.cz
Inšpiráciu nájdete aj v článku s odvetviami, v ktorých môžete podnikať bez veľkej vstupnej investície. Študenti často zarábajú pomocou:
- doučovania,
- stráženia detí,
- upratovania v domácnosti,
- predaja tovaru na e-shope,
- (influencer) marketingu a sociálnych sietí,
- programovania a vývoja webov či aplikácií,
- remeselnej alebo výtvarnej tvorby,
- alebo gastronómie.
Pozor na to, že v niektorých odvetviach potrebujete špeciálne povolenie (viazanú alebo remeselnú živnosť) – o typoch živností a o živnostenskom oprávnení píšeme nižšie.
Ako začať podnikať – podnikateľský zámer
Aby ste si ujasnili, v čom podnikať a ako začať, zostavte si tzv. podnikateľský zámer. Je to stručný dokument, v ktorom načrtnete očakávania, ujasníte si predstavy, upresníte ciele a tiež odhalíte riziká spojené s podnikaním popri štúdiu.
Správne napísaný podnikateľský zámer vám pomôže dobre premyslieť a nasmerovať svoje podnikanie. Spíšete si totiž:
- aký produkt alebo službu budete ponúkať,
- prečo by o ňu niekto mohol mať záujem,
- kto je váš ideálny alebo typický zákazník,
- kto je vaša konkurencia, v čom je lepšia a kde má slabiny,
- čo obnáša výroba alebo dodanie produktu či služby,
- koľko bude váš produkt alebo služba stáť,
- ako sa o vás zákazníci dozvedia,
- koľko peňazí potrebujete na rozjazd podnikania a ako ich získate,
- aké sú možné riziká, na ktorých môže vaše podnikanie stroskotať.
Ako spracovať podnikateľský zámer, to sme detailne popísali v samostatnom článku >>
Nad otázkami porozmýšľajte sami, poraďte sa aj s príbuznými, priateľmi či známymi. Inšpirovať sa môžete aj príbehmi iných študentov, často ich zdieľajú samotné školy na svojich stránkach a sociálnych sieťach. Možno vaša škola ponúka aj podnikateľský inkubátor či iný program, kam stojí za to chodiť na prednášky a konzultácie s mentormi.

Pri štarte podnikania sa inšpirujte úspechmi svojich spolužiakov, pýtajte sa a zdieľajte.
Ako nastaviť ceny pri podnikaní
Jednou z najťažších úloh pri podnikaní je správne určiť svoju cenu. Ak sa snažíte byť čo najlacnejší, možno získate zákazníkov, ale príliš nezarobíte. Navyše ukazujete, že si neveríte a tým dávate najavo, že vaše služby či produkty nie sú kvalitné. Vysoká cena zase zákazníkov odradí, pokiaľ za ňou neuvidia vašu pridanú hodnotu.
Začínajúci podnikatelia zvyčajne chybujú v tom, že:
- cenou pokrývajú iba náklady, nepripočítajú k nej zisk,
- nestanovia si vopred, koľko chcú mesačne zarobiť,
- nespočítajú si, koľko hodín mesačne môžu podnikaniu venovať,
- nezapočítajú do ceny dni, kedy nepracujú (majú dovolenku alebo sú napríklad chorí),
- neodhadnú, koľko času im zaberie príprava, administratíva alebo dohodovanie zákaziek či schôdzok.
Vyhnite sa týmto chybám a vypočítajte si svoju hodinovú sadzbu nasledovne:
- vyčíslite mesačné náklady (svoje osobné aj náklady na podnikanie vrátane bývania či prenájmu priestorov, jedlo, oblečenie, drogériu, vybavenie, dopravu, účty za telefón, internet a ďalšie služby, ale aj výdavky na vzdelávanie či zábavu),
- stanovte, koľko hodín mesačne môžete venovať klientskej práci a dokážete ju vykázať (nezabudnite na dni, kedy chcete mať voľno),
- myslite do budúcnosti a započítajte aj odvody na poistenie a dane,
- mesačné náklady vydeľte počtom hodín, ktoré odpracujete pre klientov,
- k hodinovej sadzbe pripočítajte 15–25 %, aby ste pokryli neplatené aktivity ako napríklad administratívu.
Cenu navýšte aj o zisk, ktorý si chcete zarobiť, aby vám podnikanie pokrylo viac než len náklady. Zhodnotiť môžete aj svoje know-how alebo prínos, ktoré vaše produkty alebo služby pre klienta majú.
Pokiaľ sa do financií chcete ešte viac ponoriť, vypracujte si kvalitný finančný plán >>
Živnostenské oprávnenie: ako ho získať a prečo ho potrebujete
Aby ste mohli legálne podnikať, musíte mať živnostenské oprávnenie.
Najjednoduchšie je získať voľnú živnosť, pre ktorú musíte na živnostenskom úrade doložiť, že ste:
- dosiahli vek 18 rokov,
- spôsobilý na právne úkony
- a bezúhonný pokiaľ ide o trestný čin hospodársky, trestný čin proti majetku alebo iný spáchaný úmyselne, ktorého skutková podstata súvisí s predmetom podnikania.
Existujú ale aj živnosti, pri ktorých musíte doložiť vzdelanie či prax. Ide o:
- viazané živnosti, keby ste sa chceli stať napríklad masérom alebo mať cestovnú kanceláriu,
- remeselné živnosti, ak by ste sa chceli živiť ako vodoinštalatér, zámočník, stolár či hodinár.
Ako študent najskôr nemôžete dané vzdelanie zatiaľ preukázať a prax tiež môže byť problém. V tom prípade využite tzv. zodpovedného zástupcu. To je človek, ktorý sa za vás zaručí a bude na vami vykonávanú podnikateľskú činnosť dohliadať.
Zodpovedného zástupcu budete potrebovať aj na získanie živnostenského oprávnenia, ak začínate podnikať pred dovŕšením plnoletosti. Prevádzkovať živnosť je v tomto prípade možné len so súhlasom súdu, ktorému to musí navrhnúť váš zákonný zástupca, teda rodič. Váš zákonný zástupca musí okrem toho so súhlasom súdu ustanoviť vášho zodpovedného zástupcu a ohlásiť za vás živnosť.
Keď si vyberiete, akú živnosť budete vykonávať, potrebujete získať spomínané živnostenské oprávnenie. Postupujte nasledovne:
- vyplňte formulár na ohlásenie živnosti (stiahnete ho z webu Ministerstva vnútra Slovenskej republiky alebo vyplníte priamo na stránke www.slovensko.sk, ak budete živnosť ohlasovať online) (nepotrebujete ho, ak budete živnosť ohlasovať osobne),
- v prípade osobného získavania živnosti predložte občiansky preukaz,
- predložte doklady preukazujúce vašu kvalifikáciu (pri vybraných profesiách),
- predložte nájomnú zmluvu alebo súhlas vlastníka nehnuteľnosti so zápisom nehnuteľnosti ako miesta podnikania do živnostenského registra (pokiaľ sa miesto podnikania nezhoduje s adresou vášho bydliska),
- predložte súhlas zodpovedného zástupcu s ustanovením do funkcie a prípadne aj doklady preukazujúce jeho odbornú spôsobilosť (ak sa bude ustanovovať),
- a uhraďte jednorazový poplatok (7 eur za voľnú živnosť a 22 eur za remeselnú alebo viazanú živnosť, ak to urobíte osobne alebo písomne, a 0 eur za voľnú živnosť a 11 eur za remeselnú alebo viazanú živnosť, ak to urobíte elektronicky).
Najneskôr do 3 pracovných dní odo dňa, keď živnostenskému úradu ohlásenie živnosti a výpisy z registra trestov budú doručené, úradníci zapíšu údaje do živnostenského registra, oznámia vám IČO a vydajú vám osvedčenie o živnostenskom oprávnení. Nemusíte ale čakať na toto osvedčenie, s podnikaním môžete začať už po ohlásení živnosti.
Predtým sa oprávneniu podnikať ako SZČO hovorilo živnostenský list a každý podnikateľ ho mal v papierovej podobe. Dnes je to osvedčenie o živnostenskom oprávnení, všetko je evidované aj elektronicky a pokiaľ potrebujete preukázať, že ste SZČO, predkladáte výpis zo živnostenského registra alebo osvedčenie o živnostenskom oprávnení.
Podrobnejší návod, ako získať živnostenské oprávnenie, sme spísali v samostatnom článku >>
Poistenie: ako je to so zdravotným a sociálnym poistením
Ako každý podnikateľ podávate daňové priznanie a platíte daň z príjmov, ak máte za rok príjmy vyššie ako je polovica nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka (pre príjmy za rok 2024 je to suma 2 823,24 eura), alebo ak dosiahnete daňovú stratu. Sadzba dane pre podnikateľov vykonávajúcich podnikanie ako vedľajšiu činnosť je rovnaká ako pre podnikateľov vykonávajúcich podnikanie ako hlavnú činnosť. Ak ste za rok dosiahli príjmy neprevyšujúce 60 000 eur, tak je to 15 %, a po prekročení tejto hranice príjmov je to 19 % alebo dokonca až 25 % v závislosti od výšky základu dane.
Od roku 2025 sa však tieto čísla menia, ale budú platiť až pre daňové priznania podávané za rok 2025. Hraničná suma príjmov sa zvyšuje zo 60 000 eur na 100 000 eur a najnižšia sadzba dane z príjmov sa znižuje z 15 % na 10 %.
Výšku dane vypočítate zo zisku, teda z rozdielu príjmov a výdavkov alebo výnosov a nákladov (podľa toho, akým spôsobom preukazujete daňové výdavky). Sami si pre výpočet dane zvolíte, či využijete skutočné výdavky alebo paušálne výdavky percentom z príjmov:
- Skutočné výdavky znamenajú, že zhromažďujete všetky prijaté faktúry, pokladničné doklady a iné doklady súvisiace s podnikaním, na základe ktorých potom vypočítanú výšku výdavkov uvediete v daňovom priznaní.
- Pri paušálnych výdavkoch nepracujete s reálnou výškou výdavkov, ale použijete na výpočet percento dané zákonom o dani z príjmov.
Paušálne výdavky
- 60 % z úhrnu príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti,
- maximálna výška takto vypočítaných paušálnych výdavkov je 20 000 eur,
- môžete si k nim pripočítať skutočne zaplatené zdravotné a sociálne poistenie.
Rozhodnite sa podľa toho, ktoré výdavky budú vyššie. Pokiaľ máte len minimum nákladov, vyplatia sa vám paušálne výdavky, ku ktorým vediete veľmi jednoduchú evidenciu. Ak máte skutočné výdavky vyššie, zvoľte si tie. Musíte potom ale viesť daňovú evidenciu (zjednodušenú formu účtovníctva), jednoduché účtovníctvo alebo podvojné účtovníctvo.
Ako na daňové priznanie
Výšku dane vypočítate v daňovom priznaní. Vyplniť ho nie je až také zložité. Zjednodušene povedané postupujte takto:
- Spočítajte, koľko ste zarobili – podľa všetkých faktúr, ktoré ste za uplynulý rok vystavili a pokladničných dokladov z predaja tovaru alebo služieb.
- Odpočítajte výdavky – percentom alebo reálne výdavky podľa dokladov o zaplatení.
- Získate základ dane, ktorý si môžete znížiť o nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka, nezdaniteľnú časť základu dane na manželku (manžela) a nezdaniteľnú časť základu dane v podobe príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie.
- Zo zníženého základu dane vypočítate 15, 19 alebo 25 % daň.
Vypočítanú daň si môžete znížiť o rôzne daňové bonusy:
- daňový bonus na vyživované dieťa,
- prípadne daňový bonus na zaplatené úroky z hypotéky.
Prečítajte si podrobný návod na vyplnenie daňového priznania >>
Daňové priznanie zvládnete za pár minút, na daňový úrad ho pošlete cez portál finančnej správy. Termín odovzdania je do 3 mesiacov po skončení zdaňovacieho obdobia (u SZČO kalendárneho roka), takže štandardne do 31. marca. Pokiaľ však ešte pred uplynutím tohto termínu oznámite daňovému úradu predĺženie tejto lehoty, odkladá sa termín o ďalšie 3 mesiace, do 30. júna. V prípade príjmov zo zdrojov v zahraničí si môžete lehotu na podanie daňového priznania predĺžiť až o 6 mesiacov, teda do 30. septembra.
Ak by ste si s podaním daňového priznania nevedeli rady alebo potrebovali pomôcť s vedením daňovej evidencie či účtovníctvom, obráťte sa na profesionálneho účtovníka. Schopného účtovníka nájdete v našom katalógu.
Elektronická schránka pre každého podnikateľa
Približne od novembra 2013 majú všetci podnikatelia elektronickú schránku, ktorú vám pri štarte podnikania automaticky zriadi štát. Uľahčí a zrýchli vám všetku komunikáciu s úradmi, vrátane komunikácie so Sociálnou poisťovňou a zdravotnou poisťovňou.
Výhodou elektronickej schránky tiež je, že môžete spätne preukázať doručenie dokumentu, alebo že úrady majú istotu, že komunikujú s vami (oproti tomu, keď im pošlete e-mail, ktorý si na vaše meno môže zriadiť ktokoľvek).
Pri používaní elektronickej schránky je dobré vedieť, že si môžete:
- Elektronickú schránku aktivovať aj deaktivovať. Ako fyzická osoba totižto nemáte povinnosť ju mať aktivovanú na prijímanie elektronických úradných dokumentov. Ak chcete, aby vám úrady posielali dokumenty do elektronickej schránky namiesto poštovej schránky, aktivujte si ju. Toto rozhodnutie môžete v budúcnosti aj zmeniť a elektronickú schránku na možnosť elektronického doručovania deaktivovať.
- Zapnúť e-mailové alebo SMS upozornenia na novú správu, aby ste nemuseli elektronickú schránku denne kontrolovať. Úrady totiž berú správu doručovanú „obyčajne“ ako vami prečítanú na druhý deň od jej prijatia a správu doručovanú „do vlastných rúk“ ako vami prečítanú potvrdením elektronickej doručenky, najneskôr však po 15 dňoch od jej prijatia, a to aj keď si ju neprečítate.
- Prihlasovanie zjednodušiť používaním mobilnej aplikácie Slovensko v mobile. Aby ste sa prihlásili do elektronickej schránky, obyčajne potrebujete k počítaču pripojiť čítačku čipových kariet, vložiť do nej občiansky preukaz a zadať BOK kód. Pomocou mobilnej aplikácie Slovensko v mobile sa do elektronickej schránky prihlásite len s vygenerovaným kódom alebo zosnímaním QR kódu.
Ďalšie praktické tipy na používanie elektronických schránok sme spísali do samostatného článku >>
Kedy sa študent stáva platiteľom DPH
Aj ako SZČO prevádzkujúca podnikanie ako vedľajšiu činnosť sa môžete stať platiteľom DPH (dane z pridanej hodnoty). Táto povinnosť sa vás od roku 2025 týka vtedy, pokiaľ presiahnete v kalendárnom roku obrat 50 000 eur (platiteľom DPH sa stanete až od 1. januára nasledujúceho roka) alebo 62 500 eur (platiteľom DPH sa stanete už dodaním tovaru alebo služby, ktorými ste tento obrat presiahli). Študentom, ktorí podnikajú popri štúdiu, sa to často nestáva.
Na druhej strane sa vám niekedy oplatí stať sa platiteľom DPH aj dobrovoľne, ak:
- máte medzi zákazníkmi prevažne platiteľov DPH,
- nakupujete tovar v SR a predávate ho do cudziny,
- kupujete drahý majetok od platiteľa DPH,
- alebo nakupujete tovary alebo služby v základnej sadzbe DPH a predávate ich so zníženou sadzbou DPH.
K platiteľstvu DPH sa musíte zaregistrovať pomocou formuláru podaného daňovému úradu cez stránku finančnej správy. Automaticky sa stanete mesačným platiteľom DPH, takže do 25. dňa každého mesiaca podávate daňovému úradu daňové priznanie k DPH, kontrolný výkaz DPH a platbu DPH. Sadzby sú od januára 2025 tri: základná 23 %, prvá znížená 19 % a druhá znížená 5 %.
Na rozdiel od dane z príjmov je DPH zložitejšia agenda a máloktorý podnikateľ si ju rieši sám. Odporúčame vám si najať účtovného alebo daňového poradcu, ktorí vám s DPH pomôžu. Pokiaľ sa v tejto problematike chcete sami lepšie zorientovať, prečítajte si článok, v ktorom základy fungovania DPH pre SZČO vysvetľujeme.
Fakturácia jednoducho pomocou programu
Ďalšou administratívou, ktorá vás ako podnikateľa čaká, je fakturácia – teda vystavovanie faktúr, na základe ktorých vám zákazník za služby či produkty zaplatí.
Vydané faktúry (rovnako ako tie prijaté) delíme na 4 druhy:
- (Riadne) faktúry sú klasickým dokladom, ktorý vystavujete po dokončení zákazky. Ako má taká faktúra vyzerať, to si prečítate nižšie.
- Zálohové faktúry vydávate, keď od zákazníka chcete časť peňazí vopred (napríklad pri náročných alebo dlhodobých zákazkách). Pretože nie sú účtovným ani daňovým dokladom, nemusíte ich účtovať, stačí ich evidovať a slúžia len ako výzva na platbu.
- Proforma faktúry sa používajú rovnako ako zálohové s tým rozdielom, že ich použijete vo chvíli, keď chcete vopred uhradiť celú sumu.
- Vyúčtovacie faktúry slúžia na vyrovnanie zálohových a proforma faktúr.
Podnikatelia obvykle vystavujú faktúry cez fakturačný program, s ktorým je to:
- rýchle,
- pohodlné,
- v súlade s legislatívou,
- reprezentatívne.
Hlavne vďaka programu máte prehľad o cashflow, zasielate upomienky, jednoducho odovzdávate doklady účtovníčke alebo účtovníkovi a tiež ich prehľadne archivujete. Kvôli kontrolám z daňového úradu musíte aj ako neplatiteľ DPH archivovať faktúry aspoň 5 rokov. Ak vediete účtovníctvo, doklady archivujte 10 rokov.
Všetko o archivácii dokladov nájdete v tomto článku >>
Ako správne vystaviť faktúru
Ak podnikáte popri štúdiu, pravdepodobne ste neplatiteľom DPH a nevediete účtovníctvo. Potom je vystavenie faktúry ľahké, uvediete na nej:
- svoje obchodné meno (obvykle meno a priezvisko),
- miesto podnikania (fakturačnú adresu),
- označenie registra, v ktorom ste zapísaný (napr. živnostenský register)
- a IČO.
Odporúčané sú ďalšie položky:
- oznámenie „Nie som platiteľ DPH“,
- obchodné meno, miesto podnikania alebo sídlo a IČO odberateľa,
- slovné a číselné označenie dokladu (napr. Faktúra 202501),
- popis tovaru alebo služby, za ktorú fakturujete,
- fakturovaná suma,
- dátum vystavenia faktúry,
- dátum splatnosti faktúry.
Vďaka fakturačnému programu na žiadnu položku na faktúre nezabudnete.

Príklad správne vystavenej faktúry – obsahuje všetky údaje a je prehľadná. Aby ste zákazníkovi jej uhradenie uľahčili, môžete pridať aj QR kód na zaplatenie mobilom. Vo fakturačnom programe iDoklad takú faktúru vystavíte okamžite po pár kliknutiach.
Ak ste platiteľ DPH alebo vediete účtovníctvo, je fakturácia trochu zložitejšia. Čo nesmie chýbať na vašich faktúrach, to sme spísali v samostatnom článku. Špecifické pravidlá má aj fakturácia do zahraničia, kedy vystavujete faktúry v cudzej mene a napríklad uvádzate číslo účtu v medzinárodnom formáte, tzv. IBAN a ďalšie údaje.
Ako na uzatváranie zmlúv
Pri podnikaní nezabúdajte na uzatváranie zmlúv, ideálne písomne. Druhou možnosťou je uzatvorenie zmluvy ústne tam, kde to zákon pripúšťa. Zmluvu môžete uzavrieť vyslovením slov, cez telefón, e-mail, webovú stránku, mobilnú aplikáciu, v elektronickej či v papierovej podobe.
Ani uzatvorená zmluva vám nezaručí, že vám zákazník zaplatí včas. Ak ste platbu nedostali a je po dátume splatnosti, pošlite upomienku. Možno zákazník len zabudol, ale nebojte sa ozvať. Využite k tomu opäť fakturačný program, kde si nastavíte šablóny upomienok. Nezabudnete tak uviesť všetko potrebné, teda:
- koľko vám zákazník dlhuje,
- dátum splatnosti,
- číslo faktúry, ku ktorej sa platba viaže,
- sankcie pri oneskorení.

Nedávajte na dobré slovo a zmluvy uzatvárajte ideálne písomne.
Ako zvládnuť školu s podnikaním
On-line fakturačný program iDoklad vám uľahčí podnikanie a s ním spojenú administratívu. Všetky účtovné doklady nájdete na jednom mieste, takže máte dokonalý prehľad o príjmoch a výdavkoch, navyše po pár kliknutiach vytvoríte faktúru.
Okrem fakturačného programu existujú aj ďalšie aplikácie, ktoré vám pomôžu skĺbiť podnikanie so štúdiom. Pre dobré plánovanie sa vám budú hodiť potrebné nástroje na projektové riadenie – ako sú napríklad Asana, Trello či Basecamp. Zapíšete si sem všetky úlohy, naplánujete k nim termíny, rozdelíte ich do projektov. Na nič nezabudnete a prehľadne uvidíte, čo vás kedy čaká.
Študovať a zároveň podnikať nebude vždy jednoduché, naučíte sa ale priorizovať. Zatiaľ čo niektoré dni zvládnete viac pracovať, v skúškovom období skôr pôjde podnikanie na vedľajšiu koľaj a čas budete musieť venovať skôr škole. Dobré plánovanie vám to pomôže zvládnuť.
Čo keď sa v podnikaní nedarí
Ako na tom v podnikaní ste, to vám jasne povie výsledok hospodárenia. Vypočítate ho odpočítaním výdavkov od príjmov (ak si uplatňujete paušálne výdavky, vediete daňovú evidenciu alebo jednoduché účtovníctvo) alebo odpočítaním nákladov od výnosov (ak vediete podvojné účtovníctvo). Výsledkom by mal byť zisk, kedy príjmy prevyšujú výdavky, resp. výnosy prevyšujú náklady. Zisk si ale nepleťte s príjmom alebo výnosom, ktoré sú len hrubým zárobkom – až po odpočítaní výdavkov alebo nákladov hovoríme o zisku (ak ste v pluse).
Pokiaľ sa vám nedarí podľa predstáv, alebo napríklad prácu nestíhate kvôli náročnému štúdiu, alebo keď si radšej nájdete brigádu, nemusíte s podnikaním úplne končiť. Živnosť môžete iba pozastaviť (prerušiť) a zbaviť sa tým dočasne povinností, ktoré ako SZČO máte. Neskôr ju zase obnovíte (bez toho, aby ste začínali od začiatku) alebo definitívne zrušíte.
Rovnako tak môžete živnosť pozastaviť, keď:
- sa zníži dopyt,
- ste práve mimo sezóny vašej živnosti,
- alebo keď ochoriete, alebo sa zraníte a nemôžete dlhšiu dobu podnikať.
Prerušenie živnosti musíte oznámiť živnostenskému úradu vyplnením formuláru Oznámenie o pozastavení prevádzkovania živnosti. Pošlite ho jednoducho využitím portálu www.slovensko.sk cez elektronickú schránku.
Súvisiace články
Ako prebieha kontrola z daňového úradu a na čo by ste nemali zabudnúť?