Dátum publikácie 17. 07. 2024 Zdieľať článok

[Podnikanie na invalidnom dôchodku] Všetko, čo potrebujete vedieť, aby ste sa stále mohli realizovať

Author Seyfor Slovensko, a.s. 20 minút čítania 0
Náhledový obrázek
Zdravotne postihnutí môžu podnikať bez toho, aby prišli o dôchodok. Stačí mať potrebné znalosti a zručnosti a môžete si zarábať tým, čo vás baví a čo vám vaše zdravotné obmedzenia umožnia. Prečítajte si, aké platia pravidlá a aké výhody podnikania v invalidnom dôchodku prináša na rozdiel od SZČO, ktorá má podnikanie ako hlavnú činnosť.

Článok píšeme ako sprievodcu podnikania pre držiteľov preukazu ZŤP, ŤZP, ŤZP-S  a pre invalidných dôchodcov, ktorí chcú podnikať a budovať vlastný biznis. Vychádzame pritom z legislatívy platnej v apríli 2024.

V sprievodcovi sa dozviete:

Kto je podnikateľ  s preukazom ŤZP

Skratky ZŤP, ŤPZ či ŤPZ-S sa týkajú preukazov osôb so zdravotným postihnutím, ktoré môže byť telesné, duševné či zmyslové, a ktoré obmedzuje pohyblivosť či schopnosť orientácie človeka.

  • Nárok na preukaz ZŤP resp. ŤPZ má fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím presahujúcim funkčnú poruchu najmenej 50 % podľa posúdenia lekára.
  • a preukaz ŤPZ-S slúži osobe s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá je odkázaná na starostlivosť sprievodcu.

Ani jeden z preukazov automaticky neznamená nárok na invalidný dôchodok a zároveň človek poberajúci invalidný dôchodok nemá automaticky tento preukaz. Zatiaľ čo invalidný dôchodok priznáva Sociálna poisťovňa a vyplývajú z neho dávky, preukaz pre osoby so zdravotným postihnutím vydáva úrad práce a slúži na preukazovanie zdravotných obmedzení a získanie výhod či zliav, aby sa človeku lepšie fungovalo v spoločnosti.

Pokiaľ máte niektorí z preukazov, ale nepoberáte invalidný dôchodok, pravdepodobne pracujete a môžete popri tom podnikať. Potom pre vás platia pravidlá podnikania popri zamestnaní. Nárok na zľavy spojené s preukazom (píšeme o nich nižšie) pre vás platia tiež.

Ani pokiaľ poberáte invalidný dôchodok, nemusíte sedieť doma so založenými rukami. Stále máte priestor sa realizovať, privyrábať si – záleží len na tom, čo vám váš zdravotný stav umožní. Pretože vaším hlavným príjmom je v tomto prípade invalidný dôchodok, vaše podnikanie bude vedľajšou činnosťou (rovnako ako u podnikajúcich starobných dôchodcov, študentov alebo rodičov na rodičovskej). O svoj dôchodok neprídete, pre poberanie dôchodku je rozhodujúci len zdravotný stav, nie koľko si zarobíte.

V čom podnikať ako držiteľ preukazu ŤZP

Pri zakladaní živnosti môžete využiť svoje predchádzajúce pracovné skúsenosti, alebo si vyskúšať niečo úplne nové. Pokiaľ si nie ste istí, v čom by ste sa mohli uplatniť, vyskúšajte japonskú metódu ikigai. Pomôže vám nájsť prienik oblastí:

  • v ktorých ste dobrí,
  • máte ich radi,
  • sú prínosné pre okolie
  • a zákazníci vám za nich zaplatia.

A to je presne oblasť, v ktorej môžete podnikať.

blank

Takto môže vyzerať ikigai, odpovede si rozkreslíte do kruhov. Zdroj: Veškole.cz

Inspirovať sa tiež môžete oblasťami, v ktorých sa dá podnikať bez veľkej vstupnej investície:

  • remeselné práce či výtvarná tvorba,
  • predaj tovaru na e-shope,
  • konzultácie a poradenstvo,
  • (influencer) marketing a sociálne siete,
  • online aj offline doučovanie,
  • programovanie a vývoj webov či aplikácií.

Záleží len na tom, čo vám váš zdravotný stav umožní. Pri niektorých činnostiach si ale dajte pozor na to, že na ne potrebujete špeciálne povolenie. O živnostenskom oprávnení a typoch živností píšeme nižšie.

Ako začať podnikať? Pomôže vám podnikateľský zámer

Keď si vyberiete odbor, v ktorom chcete podnikať, venujte dostatočný čas dôkladnej príprave. Pomôže vám spísať si tzv. podnikateľský zámer. Obvykle má podobu stručného dokumentu, v ktorom si pre seba zhrniete očakávania a predstavy o svojom podnikaní. Zároveň si zmapujete príležitosti a riziká, upresníte si ciele aj zdroje financovania.

Záleží na vás, akú formu svojmu podnikateľskému zámeru dáte. Nemá presne danú podobu, vyzerať môže ako štruktúrovaný text na desiatky stránok aj ako prehľadná lean canvas tabuľka (nástroj na modelovanie si vlastného biznisu). Formu vyberte podľa toho, čo vám vyhovuje, dostatok pozornosti ale venujte obsahu a spíšte si:

  • akú službu alebo produkt ponúkate,
  • kto a prečo od vás nakúpi,
  • kto je váš ideálny zákazník a aké segmenty klientov chcete osloviť,
  • ako sa o vás klienti dozvedia,
  • akú máte konkurenciu, v čom ste lepší, v čom horší,
  • koľko bude vaša služba alebo produkt stáť,
  • na koľko vás vyjde rozjazd podnikania a kde peniaze získate,
  • aké vysoké budú pravidelné výdavky,
  • aké sú možné riziká spojené s podnikaním.

Ako spracovať podnikateľský zámer sme detailne popísali v samostatnom článku >>

blank

Šablónu lean canvas tabuľky nájdete na internete. Zdroj: The Business Model Analyst

Ako nastaviť ceny pri podnikaní

Podnikanie nie je len o sebarealizácii, ale aj o zárobku. Aby sa vám vyplatilo, musíte si správne nastaviť ceny za svoj tovar a služby.

Pri cenotvorbe môžete naraziť aj na ďalšie problémy. Podnikatelia zvyčajne robia tieto chyby:

  • cenou pokrývajú iba náklady, nepripočítavajú k nej zisk,
  • nestanovia si predom, koľko chcú mesačne zarobiť,
  • nespočítajú si, koľko hodín mesačne môžu podnikaniu venovať,
  • nezapočítavajú do ceny dni, kedy nepracujú (majú dovolenku alebo sú napríklad chorí),
  • neodhadnú, koľko času im zaberie príprava, administratíva alebo dohováranie zákaziek a schôdzok.

Vyhnite sa im a pri výpočte svojej hodinovej sadzby postupujte nasledovne:

  1. Spočítajte si mesačné náklady – svoje osobné aj podnikateľské náklady vrátane bývania či prenájmu priestorov, jedla, oblečenia, drogérie, vybavenia, dopravy, účtov za telefón, internet a ďalšie služby, ale aj výdavky na vzdelávanie či zábavu.
  2. Stanovte, koľko hodín mesačne môžete venovať klientskej práci. Nezabudnite na dni, kedy chcete mať voľno a pracovať nebudete – tie si odčítajte.
  3. Ako SZČO, ktorá má podnikanie ako vedľajšiu činnosť, nebudete na začiatok v ideálnom prípade Na tieto výdavky však určite myslite (konkrétne sa o daniach a poistení dočítate viac nižšie) a započítajte si odvody.
  4. Mesačné náklady vydeľte počtom hodín, ktoré môžete odpracovať pre klientov.
  5. K vypočítanej hodinovej sadzbe pripočítajte ešte 15–25 %, aby ste pokryli neplatené aktivity ako administratívu a ďalšie.
  6. Pozor, týmto máte pokryté iba náklady. Myslite aj na svoj zisk. Zhodnoťte svoje znalosti alebo prínos, ktorý vaše produkty a služby pre zákazníkov majú, a navýšte podľa toho cenu o niekoľko desiatok percent.

Pokiaľ sa do financií chcete ešte viac ponoriť, vypracujte si kvalitný finančný plán >>

Ako získať živnostenské  oprávnenie a prečo ho potrebujete

Pre podnikateľa s preukazom ŤZP/ŤP-S či v invalidnom dôchodku platia rovnaké pravidlá ako pre iných podnikateľov – potrebujete živnostenské oprávnenie.

Najjednoduchšie je získať voľnú živnosť. Stačí vám na živnostenskom úrade doložiť, že ste:

  • dosiahli vek 18 rokov,
  • plne svojprávny,
  • a trestne bezúhonný v oblasti súvisiacej s podnikaním.

Pri ďalších typoch živnosti musíte doložiť tiež príslušné vzdelanie alebo prax. Jedná sa o:

  • viazané živnosti, keby ste sa chceli stať napríklad projektantom,
  • remeselné živnosti, pokiaľ by ste sa chceli živiť napríklad ako stolár či hodinár.

Variantom je tiež využiť tzv. zodpovedného zástupcu, ktorý sa za vás zaručí a na vami vykonávanú podnikateľskú činnosť bude dohliadať.

Akonáhle si vyberiete živnosť, ktorú chcete a môžete vykonávať, musíte k tomu získať živnostenské oprávnenie. Pri tom postupujte nasledovne:

  • vyplníte formulár (formulár na ohlásenie živnosti, k stiahnutiu na webe Ministerstva vnútra),
  • predložíte občiansky preukaz,
  • u vybraných profesií tiež doklady, ktorými dokážete svoju kvalifikáciu,
  • pokiaľ sa miesto vášho podnikania nezhoduje s adresou vášho trvalého bydliska, dodáte úradne overený súhlas vlastníka nehnuteľnosti,
  • a uhradíte poplatok – od 1.4.2024 došlo k úprave poplatkov: pri osobnom podaní zaplatíte za voľnú živnosť 7 € a za remeselnú alebo viazanú živnosť 22 € (pri elektronickom podaní za voľnú živnosť 0 € a za remeselnú alebo viazanú 11 €).

Najneskôr do 3 pracovných dní budú vaše údaje zapísané do živnostenského registra. Oprávnenie podnikať však vzniká fyzickým osobám už dňom ohlásenia živnosti. Súčasne vám úrad pridelí IČO.

Živnostenské oprávnenie pre SZČO vám bude vydané na živnostenskom úrade, v prípade ohlásenia živnosti elektronicky vám príde do elektronickej schránky. Podobne tak môžete požiadať o výpis zo živnostenského registra, verejný aj neverejný. Ten využijete napríklad pri zakladaní podnikateľského účtu v banke a ďalších situáciách, keď sa budete preukazovať ako SZČO.

Podrobnejší návod ako získať živnostenské oprávnenie sme spísali v samostatnom článku >>

Zdravotné a sociálne poistenie u podnikateľov so zdravotným postihnutím

Pokiaľ ste boli uznaný za invalidného (prípadne pritom aj poberáte invalidný dôchodok) a zároveň podnikáte (alebo ak máte preukaz fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ste zamestnancom a pri tom podnikáte), vykonávate podnikanie len ako vedľajšiu činnosť. Teda do konca roka nasledujúceho po roku začatia podnikania nemusíte platiť preddavky na zdravotné poistenie. Sociálne poistenie neplatíte minimálne do polovice roka nasledujúceho po roku začatia podnikania. Zdravotné poistenie zaplatíte spätne na základe ročného zúčtovania zdravotného poistenia podľa výšky základu dane z príjmov vykázaného v daňovom priznaní, ktorý daňový úrad oznámi zdravotnej aj Sociálnej poisťovni.

V ďalších rokoch podnikania preddavky na zdravotné poistenie platiť budete. Výška mesačných preddavkov na zdravotné poistenie sa počíta podľa výšky základu dane z príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti. Oproti podnikaniu prevádzkovanému ako hlavná činnosť sa vás ale netýkajú minimálne preddavky – takže platíte ich naozaj len vo výške zodpovedajúcej vašim príjmom. Výšku preddavkov na zdravotné poistenie vám oznámi zdravotná poisťovňa a výšku prípadného sociálneho poistenia Sociálna poisťovňa po tom, čo podáte daňové priznanie.

Mesačná výška zdravotného poistenia sa počíta ako 7,5 % z vymeriavacieho základu (ktorým je základ dane z príjmov neznížený o zaplatené zdravotné poistenie a sociálne poistenie / 1,486 ÷ 12) a sociálneho poistenia ako 33,15 % z vymeriavacieho základu. Zatiaľ čo zdravotné poistenie platíte každý rok, sociálne len vtedy, pokiaľ máte hrubé príjmy (nie čistý zisk) vyššie ako rozhodujúca suma (pre príjmy za rok 2023 činí 7 824 €).

Dane a zľavy na daniach pre podnikateľov ŤZP/ ZŤP-S

Ako každý podnikateľ podávate daňové priznanie a platíte daň z príjmov, ak máte za rok zdaniteľné príjmy vyššie ako 2 461,41 eura alebo vykazujete daňovú stratu (suma platí pre zdaniteľné príjmy za rok 2023). Aj pre vás platí bežná sadzba dane, ktorá do výšky zdaniteľných príjmov 60 000 eur predstavuje 15 %.

Ako fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím nemáte v porovnaní so zdravými SZČO žiadne úľavy na dani z príjmov navyše. Naopak, váš manžel (manželka) si na vás môže uplatniť nezdaniteľnú časť základu dane na manželku (manžela). Jej výška sa bude odvíjať od výšky základu dane z príjmov vášho manžela (manželky) a od výšky vašich vlastných príjmov. V roku 2023 bola maximálna výška nezdaniteľnej časti základu dane na manželku (manžela) 4 500,86 eura.

Na výpočet dane z príjmov musíte najskôr vypočítať výšku základu dane, ktorý je rozdielom zdaniteľných príjmov a daňových výdavkov. Využiť pri tom môžete skutočné výdavky alebo paušálne výdavky percentom z príjmov:

  • Skutočné výdavky znamenajú, že zhromažďujete všetky prijaté faktúry a účtenky súvisiace s podnikaním. Ich hodnotu potom uvediete v daňovom priznaní.
  • Pri paušálnych výdavkoch nepracujete s reálnou výškou výdavkov, ale na ich výpočet použijete 60 % z úhrnu príjmov z podnikania. Pri výbere prístupu sa rozhodnite podľa toho, ktoré výdavky budú vyššie. Napríklad ak máte na svoje podnikanie minimálne náklady, vyplatia sa vám paušálne výdavky. Pokiaľ máte skutočné výdavky vyššie, počítajte dane podľa nich – v tom prípade ale musíte viesť daňovú evidenciu (čo je zjednodušená forma účtovníctva), jednoduché účtovníctvo alebo podvojné účtovníctvo.

Ako na daňové  priznanie

Daň si môžete znížiť o rôzne daňové zľavy:

  • základnú nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka,
  • nezdaniteľnú časť základu dane na manžela alebo manželku,
  • nezdaniteľnú časť základu dane v podobe príspevkov na tretí pilier,
  • daňový bonus na vyživované dieťa
  • a daňový bonus na zaplatené úroky z úveru na bývanie.

Pokiaľ vaše príjmy za zdaňovacie obdobie neprekročia 19,2-násobok životného minima platného k 1. januáru (4 500,86 eura pre príjmy za rok 2023), môže si nezdaniteľnú časť základu dane na manžela či manželku s preukazom ŤZP/ŤZP-S na vás uplatniť váš manžel či manželka.

Prečítajte si podrobný návod na vyplnenie daňového priznania >>

Daňové priznanie musíte podať do konca marca nasledujúceho roku po skončení zdaňovacieho obdobia (termín sa môže kvôli dňom pracovného pokoja o pár dní posunúť). Využiť môžete možnosť odkladu tohto termínu o ďalšie 3 mesiace, obvykle teda až do konca júna. Daňové priznanie odošlete finančnej správe elektronicky cez jej vlastný portál.

Ak by ste si s podaním daňového priznania nevedeli rady, alebo potrebovali pomôcť s vedením daňovej evidencie, obráťte sa na profesionálneho účtovníka. Schopného účtovníka nájdete v našom katalógu.

Elektronická schránka pre každého podnikateľa

Podobne ako ostatným podnikateľom, aj SZČO s preukazom ŤZP alebo podnikajúcim invalidným dôchodcom zriadi štát elektronickú schránku automaticky. Podnikajúce fyzické osoby nemajú povinnosť elektronickú schránku využívať. Bez aktivácie služby tzv. elektronického doručovania môžete prostredníctvom schránky úradom dokumenty zasielať, tie však budú spätne komunikovať v listinnej podobe.

Výhodou elektronickej schránky však je, že uľahčí a zrýchli všetku komunikáciu s úradmi. Okrem podávania daňového priznania a prehľadov posielate aj dostávate všetky dokumenty od úradov, spätne ľahko preukážete doručenie dokumentov a úrady majú istotu, že komunikujú s vami – na rozdiel od e-mailu, v ktorom sa za vás môže vydávať ktokoľvek.

Na používanie dátovej schránky máme pár tipov:

  • nastaviť automatické preposielanie správ na e-mail,
  • alebo zapnúť e-mailové upozornenie, ak vám do schránky príde nová správa,
  • využívať prihlasovanie cez mobilnú aplikáciu.

Prečítajte si viac o tom, ako využívanie elektronickej schránky SZČO zefektívni vaše podnikanie.

Kedy sa podnikateľ so  ŤZP/ ZŤP-S stáva platcom DPH

Môže sa stať, že sa aj ako SZČO vykonávajúce podnikanie ako vedľajšiu činnosť musíte stať platcom DPH (dane z pridanej hodnoty) – táto povinnosť vám vzniká, ak máte za posledných po sebe idúcich 12 mesiacov obrat aspoň 49 790 eur.

Platcom DPH sa však môžete stať aj dobrovoľne. Oplatí sa vám to najmä, ak:

  • máte medzi zákazníkmi prevažne platcov DPH,
  • nakupujete tovar v SR a predávate ho do cudziny,
  • plánujete kúpiť drahý/hodnotný majetok,
  • alebo nakupujete tovar v základnej sadzbe DPH a predávate ho so zníženou sadzbou.

Pokiaľ sa rozhodnete stať platcom DPH (alebo sa ním stať musíte), zaregistrujte sa pomocou prihlášky na stránkach finančnej správy. Automaticky sa stanete mesačným platcom. To znamená, že do 25. dňa v mesiaci odovzdáte daňovému úradu priznanie k DPH. Platia tri sadzby DPH – základná 20 %, prvá znížená 10 % a druhá znížená 5 % (platí pri dodaniach súvisiacich so štátom podporovaným nájomným bývaním).

Na rozdiel od dane z príjmov je DPH zložitejšia agenda a väčšina podnikateľov si na ňu najíma účtovníka alebo daňového poradcu. Môže sa vám ale hodiť do problematiky preniknúť a lepšie sa v nej orientovať – potom si prečítajte článok, v ktorom základy fungovania DPH pre SZČO vysvetľujeme.

Jednoduché vystavovanie faktúr v programe

Okrem podávania daňových priznaní vás čaká ešte oveľa častejšia administratíva – fakturácia, teda vystavovanie faktúr za vaše služby a produkty.

Vydané faktúry (rovnako ako tie prijaté) delíme na 4 druhy:

  • Riadne faktúry – bežný doklad, ktorý vystavíte po dokončení zákazky. O jej podobe si prečítate nižšie.
  • Zálohové faktúry – vydávate, keď od zákazníka chcete časť peňazí vopred (napríklad pri dlhodobých zákazkách), slúži ako výzva na platbu.
  • Proforma faktúry – podobné ako zálohové faktúry, využívate ich vo chvíli, keď chcete uhradiť celú čiastku.
  • Vyúčtovacie faktúry – slúžia na vyrovnanie zálohových a proforma faktúr.

Podnikatelia zvyčajne vystavujú faktúry cez fakturačný program, pretože je to:

  • rýchle,
  • pohodlné,
  • v súlade s legislatívou,
  • reprezentatívne.

Vďaka programu máte aj prehľad o cashflow a o tom, ako sa vášmu podnikaniu darí. Program automaticky zasiela upomienky neplatiacim zákazníkom a ľahko odovzdáte doklady účtovníkovi. Zároveň ich tiež archivujete – ako SZČO máte povinnosť uchovávať doklady minimálne 10 rokov (v niektorých prípadoch 5 rokov).

Všetko o archivácií dokladov a konkrétne lehoty nájdete v tomto článku >>

Ako správne vystaviť faktúru

Ak podnikáte v invalidnom dôchodku, zvyčajne ste neplatiteľom DPH a nevediete účtovníctvo. Vystavenie faktúry je preto pomerne jednoduché – stačí, keď na ňu uvediete:

  • svoje meno a priezvisko,
  • miesto podnikania (fakturačnú adresu)
  • IČO,
  • a označenie registra, ktorý podnikateľa zapísal, ako aj číslo zápisu (napríklad obchodný alebo živnostenský register a podobne.

Odporúčame ale aj nasledujúce údaje, ktoré vám uľahčia komunikáciu s klientmi aj prípadnú kontrolu z daňového úradu:

  • oznámenie „Nie som platiteľ DPH“,
  • meno, priezvisko, sídlo a IČO odberateľa,
  • slovné a číselné označenie dokladu (napr. Faktúra 202301),
  • popis tovaru alebo služby, za ktorú fakturujete,
  • čiastku,
  • dátum vystavenia faktúry,
  • dátum splatnosti.

Pokiaľ využívate fakturačný program, väčšinu údajov vyplní za vás a vy máte istotu, že na žiadnu položku nezabudnete.

blank

Takto môže vyzerať správne vystavená faktúra – obsahuje všetky údaje a je prehľadná. Okrem toho zahŕňa QR kód pre ľahké zaplatenie mobilom. Vo fakturačnom programe iDoklad takú faktúru vystavíte okamžite na pár kliknutí.

Zložitejšia situácia nastáva, ak ste platiteľ DPH, alebo vediete účtovníctvo. Čo nesmie chýbať na vašich faktúrach sme spísali v samostatnom článku. Špecifické pravidlá má aj fakturácia do zahraničia, kedy vystavujete faktúry v cudzej mene a napríklad uvádzate čísla účtu v medzinárodnom formáte, tzv. IBAN.

Ako si poistiť, aby vám zákazník zaplatil

Administratíva nikoho nebaví, ale je užitočná. Nikdy napríklad nezabúdajte na uzatváranie zmlúv a robte to ideálne písomne. Zmluvu môžete so zákazníkom alebo dodávateľom uzavrieť cez e-mail, elektronickú schránku, pomocou aplikácie, alebo ju poslať poštou či odovzdať osobne.

O nástrahách uzatvárania ústnych zmlúv sme písali v tomto článku >>

Ani uzavretá zmluva vám ale nemusí zaručiť, že vám zákazník zaplatí včas. Pokiaľ platbu nedostanete po dátume splatnosti, pošlite dlžníkovi upomienku. Možno zákazník zabudol, možno využíva to, že sa bojíte ozvať – tak sa nebojte. Uľahčí vám to opäť fakturačný program, v ktorom si môžete nastaviť šablóny a automatické odosielanie upomienok. Nikdy tak nezabudnete na nič dôležité, teda:

  • koľko vám zákazník dlhuje,
  • aký je dátum splatnosti,
  • číslo faktúry, ku ktorej sa platba viaže,
  • sankcie pri oneskorení.

blank

Podnikať môžete v čomkoľvek chcete. Vždy si ale postrážte všetky náležitosti a zmluvy uzatvárajte písomne.

Čo keď sa podnikaniu nedarí

O tom, ako sa vám podnikanie darí, vypovedá výsledok hospodárenia. Spočítate ho tak, že odpočítate výdavky od príjmov. Ak výnosy prevyšujú náklady, ste v zisku.  Nepleťte si výsledok hospodárenia s príjmom – to je zárobok, od ktorého ešte len musíte odpočítať náklady, aby ste zistili, či máte zisk.

Pokiaľ sa vám nedarí alebo je podnikanie nad vaše sily, nemusíte s ním úplne končiť. Živnosť môžete len pozastaviť a neskôr zase obnoviť, alebo definitívne zrušiť – podľa situácie.

Podnikatelia využívajú prerušenie živnosti aj vo chvíľach, kedy:

  • sa im zníži dopyt,
  • sú práve mimo sezóny svojej živnosti,
  • alebo keď ochorejú a nemôžu dlhšiu dobu podnikať.

Prerušenie živnosti musíte oznámiť živnostenskému úradu vyplnením formulára oznámenia o pozastavení živnosti. Pošlite ho jednoducho cez elektronickú schránku alebo podajte na živnostenskom úrade.

Prerušeniu živnosti sme venovali celý článok >>

Začínate s podnikaním? Vyskúšajte iDoklad

Pokiaľ uvažujte o podnikaní na SZČO pri invalidnom dôchodku alebo ste už prvé kroky urobili, máme pre vás tip ako si ho uľahčiť. Online fakturačný program iDoklad je pre svoju jednoduchosť vhodným nástrojom pre jednoduché fakturovanie, s ktorým sa stretávajú práve malí živnostníci. Jeho používaním si zaručíte 100 % súlad s platnou legislatívou a prehľadnú správu vášho účtovníctva. Vyskúšajte si iDoklad zadarmo.

Súvisiace články

Čo je formulár o bezdlžnosti a kedy ho potrebujem?

20. 08. 2024 6 minút čítania 1
Prečítať článok

Viete, ako na výpočet čistej mzdy pri dohode o pracovnej činnosti?

06. 08. 2024 6 minút čítania 1
Prečítať článok