Vystavuj faktúry
zadarmo
Posledný odklad do času povinného používania elektronických schránok sa blíži. Už od 1. júla 2017 sa musíme pripraviť na to, že nám úradné oznámenia, či zásielky od štátnych inštitúcií, môžu prísť okrem klasickej pošty, aj elektronicky.
Elektronické schránky sú už zriadené a aktivované pre každú právnickú osobu na SR. Preto by ste si mali ako konateľ, či štatutár do júla vybaviť a aktivovať občiansky preukaz s čipom, tzv. eID kartu. Pomocou nej sa do elektronickej schránky prihlásite. Dôvodom posledného polročného odkladu spustenia prevádzky elektronických schránok, bol práve nápor podnikateľov a veľký počet žiadostí o vydanie eID kariet.
Čo vás čaká a neminie? Podnikli sme za vás „skúšobnú jazdu“. Prešli sme celý proces aktivácie a nastavenia elektronickej schránky.
Skôr ako začnete
Potrebujete občiansky preukaz s čipom. Vaša eID karta musí byť aktivovaná najneskôr do 1. júla 2017, t.j. pri jej preberaní na Polícii si zvolíte 6-miestny a 8-miestny PIN, BOK a PUK kód. K eID karte dostanete USB čítačku, vďaka ktorej sa pripojíte k vašej elektronickej schránke.
Ako si aktivujete elektronickú schránku?
Po aktivácii eID karty nájdete podrobné inštrukcie v článku Aktivácia schránok právnických osôb. Prípadne si môžete priamo stiahnuť aplikácie pre váš operačný systém:
- Ovládače USB čítačky eID karty (nezabudnite si ju predtým zapojiť do USB portu v počítači)
- Súbor pre inštaláciu aplikácie na prihlásenie eIDklient
Najskôr si nainštalujte ovládače a potom aplikáciu eID Klient.
Pri prvom spustení sa pripravte na to, že možno bude potrebné povoliť komunikáciu cez firewall so stránkou slovensko.sk. Taktiež výzvu operačného systému Windows, či prípadnú antivírusovú ochranu alebo firewall iných výrobcov.
1. prihlásenie sa do elektronickej schránky
Po nainštalovaní potrebných programov do počítača opäť navštívte stránku slovensko.sk. V pravom hornom rohu kliknite na „Prihlásiť sa na portál“. Pozor, čítačku eID karty musíte mať vždy pri tomto kroku pripojenú k PC, aj s vloženým občianskym preukazom. Následne zadáte 6-miestny BOK kód a budete priamo presmerovaný do elektronickej schránky vašej firmy. My sme v nej našli dve staršie správy a po chvíli prišla tretia, uvítacia od Úradu vlády SR.
Nastavenia a prvé kroky v elektronickej schránke
Elektronickú schránku nemusíte denne kontrolovať, stačí si nastaviť preposielanie notifikácií o nových správách na váš súkromný e-mail. Vždy sa včas dozviete, o novej správe a následne elektronickú schránku navštívite.
TIP pre Vás
Zistili sme, že existuje aj možnosť nastaviť si Outlook alebo iný program, ktorý používate na elektronickú poštu tak, aby sa pošta z elektronickej schránky preberala pomocou POP3 protokolu priamo do vašej e-mailovej schránky. Toto nastavenie je však trošku zložitejšie, ale výsledok stojí za to. Ak to nezvládnete sami, požiadajte vášho správcu počítačov.
Súvisiace články
Ako založiť vlastný e-shop v 6 krokoch
Ako začať úspešne podnikať na internete