Vystavuj faktúry
zadarmo
1 – Majte jasno v tom, čo budete predávať
Než začnete s budovaním vlastného e-shopu, uistite sa, že máte jasno v tom, čo chcete predávať a že máte starostlivo pripravený podnikateľský plán. Položte si dve otázky:
- Aký bude váš hlavný produkt a čím sa odlišuje od konkurencie?
- Kto sú vaši cieľoví zákazníci a aké problémy im váš produkt rieši?
Stanovte si jasné a merateľné ciele, ktoré chcete v konkrétnom čase dosiahnuť – či už ide o predaj určitého počtu produktov alebo dosiahnutie konkrétneho obratu. Vaše ciele by mali byť ambiciózne a motivujúce, ale zároveň realistické a dosiahnuteľné s ohľadom na vaše zdroje a možnosti na trhu. Odporúčanou metódou na stanovenie cieľov je tzv. metóda SMART.
2 – Zvoľte vhodnú formu podnikania
Založenie e-shopu začína rovnako ako akékoľvek iné podnikanie – musíte si najskôr zaregistrovať živnosť alebo založiť spoločnosť.
Obvykle vám bude stačiť, keď si založíte živnostenské oprávnenie na „kúpa tovaru na účely jeho predaja konečnému spotrebiteľovi (maloobchod) alebo iným prevádzkovateľom živnosti (veľkoobchod)“. Pretože ide o voľnú živnosť, nie je nutné predkladať doklady o odbornosti alebo iné certifikáty. Na živnostenskom úrade vyplníte formulár, zaplatíte poplatok 7 eur za každú voľnú živnosť (v prípade elektronického ohlásenia živnosti je voľná živnosť zadarmo) a môžete hneď začať podnikať. Detailný návod, ako si živnosť založiť, nájdete v tomto článku.
Nevýhodou je, že ako živnostník ručíte za záväzky svojho podnikania celým svojím osobným majetkom. Navyše sa pri rozširovaní a ďalšom rozvoji vášho podnikania môžete stretávať s obmedzenými možnosťami rastu a získavania investícií. Potom môže byť pre vás lepšou alternatívou založenie spoločnosti s ručením obmedzeným, ktorá ponúka lepšiu ochranu majetku a je vhodnejšia pre väčšie projekty.
Ktorá možnosť je teda pre vás tá pravá? To závisí od špecifík vášho projektu a vašich možností. Starostlivo zvážte výhody a nevýhody každého variantu. V našom článku sme ich pre vás prehľadne zhrnuli.
3 – Vyberte tú najlepšiu e-shop platformu
Existuje niekoľko spôsobov, ako rýchlo a jednoducho spustiť webové stránky. Najjednoduchšou možnosťou je využitie tzv. krabicového riešenia, ktoré vám sprevádzkuje e-shop behom pár kliknutí. Na Slovensku je veľmi obľúbená e-shop platforma Shoptet, ale na trhu nájdete aj množstvo ďalších kvalitných alternatív. Pokiaľ e-shop zakladáte prvýkrát, odporúčame prečítať si o vhodných riešeniach napríklad v tomto článku.
Inou možnosťou je vytvorenie e-shopu na mieru, čo odporúčame iba vo výnimočných prípadoch, pretože náklady môžu dosiahnuť až desiatky tisíc eur. Najprv skúste štandardné krabicové riešenie, ktoré vám umožní otestovať trhový záujem a zistiť, či máte potenciál vybudovať úspešné podnikanie.
Je možné si e-shop založiť zadarmo?
Áno, je možné založiť si e-shop zadarmo, a to vďaka niekoľkým platformám, ktoré ponúkajú bezplatné základné verzie svojich služieb. Tieto verzie umožňujú začínajúcim podnikateľom rýchlo a jednoducho spustiť svoj online obchod bez počiatočných nákladov.
Najobľúbenejšie platformy pre založenie e-shopu zadarmo sú:
- Shoptet: poskytuje základný balíček zadarmo. Je ideálny pre malé e-shopy. Ponúka základné nástroje pre správu produktov, objednávok a zákazníkov.
- WooCommerce: open-source plugin pre WordPress, ktorý umožňuje ľahké vytvorenie a správu internetového obchodu s rozšírenými funkciami pre e-commerce. Zadarmo je v základnej verzii.
- Shopify: ponúka obmedzenú bezplatnú skúšobnú dobu, počas ktorej môžete nastaviť a vyskúšať svoj e-shop pred tým, než sa rozhodnete pre platenú tarifu.
Bezplatné verzie týchto platforiem sú skvelým spôsobom, ako si vyskúšať e-commerce, naučiť sa základy a zistiť, či má váš produkt potenciál na trhu. Akonáhle sa váš e-shop začne rozrastať, môže sa vám oplatiť prejsť na platené plány, ktoré ponúkajú širšie možnosti a lepšiu podporu.
TIP: uistite sa, že vami zvolená platforma umožňuje jednoduché prepojenie s fakturačným programom, ktorý budete potrebovať na vystavovanie faktúr z prijatých objednávok. Napríklad fakturačný program iDoklad ľahko prepojíte so všetkými vyššie uvedenými platformami. Navyše základnú verziu získate zadarmo s ponukou základných funkcií pre fakturáciu.
4 – Správa e-shopu a účtovníctva: stavte na nástroj, ktorý vám uľahčí život
Keď začínate s e-shopom, výber vhodnej platformy je len prvým krokom. Ďalším nevyhnutným krokom je efektívna správa účtovníctva a fakturácie, čo môže byť časovo náročné a zložité. Pokiaľ si ale vyberiete ten správny nástroj, výrazne si uľahčíte život. Aké vlastnosti by takýto nástroj mal mať?
- Automatizácia fakturácie: pri objednávke jedným kliknutím vystavíte faktúru, ďalším ju pošlete zákazníkovi. Tým odstránite ručnú prácu, ušetríte čas a zvýšite obraty.
- Jednoduchá integrácia: vyberte si nástroj, ktorý sa ľahko prepojí s vaším e-shopom. Tým zaistíte automatickú synchronizáciu objednávok a platieb a vyhnete sa zbytočným komplikáciám.
- Doklady na jednom mieste: všetky doklady máte online a prístupné odkiaľkoľvek – z počítača aj z mobilu. Odpadávajú vám tak starosti s papierovaním a stratenými faktúrami.
- Bezpečnosť a spoľahlivosť: vaše dáta by mali byť dokonale zabezpečené a pravidelne zálohované. Len tak budete môcť pokojne spať s vedomím, že vaše podnikanie stojí na pevných základoch.
- Jednoduché použitie: fakturačné nástroje by mali byť intuitívne a ľahko použiteľné, zvlášť, pokiaľ s e-shopom začínate.
Najpoužívanejším fakturačným nástrojom v strednej Európe je iDoklad, ktorý v súčasnej dobe využíva viac ako 300 000 podnikateľov. Okrem toho, že spĺňa všetky kritériá vyššie, je ideálnym riešením aj pre medzinárodné e-shopy vďaka podpore viacerých mien.
Prečítajte si príbeh Erika Hajrapetjana, ktorý našiel v iDoklade neoceniteľného pomocníka, keď prevádzka jeho začínajúceho e-shopu začala byť s narastajúcimi objednávkami neudržateľná. Ako mu iDoklad pomohol zvládnuť túto výzvu sa dočítate tu.
5 – Obmedzte možnosti dopravy
Aj keď zákazníci ocenia viac možností dopravy, príliš veľa volieb ich môže naopak zahltiť a odradiť. Obmedzte ponuku na osobný odber a maximálne dve prepravné spoločnosti, napríklad Slovenskú poštu a jednu kuriérsku službu. Tým zjednodušíte nákupný proces, lepšie stanovíte ceny za dopravu a získate lepšie podmienky od prepravcov vďaka vyššej frekvencii využitia ich služieb.
6 – Získajte svojho prvého zákazníka
Všetky dôležité kroky máte za sebou. Nastal čas rozbehnúť váš e-shop a získať svojho prvého zákazníka. Ako na to?
Úspešný štart e-shopu začína pochopením potrieb vašej cieľovej skupiny a vytvorením silnej značky. Investujte do SEO, aby ste zvýšili viditeľnosť vo vyhľadávačoch a zahájte marketingové kampane na sociálnych médiách a cez PPC reklamy. Ponúknite promo akcie alebo zľavy, aby ste zvýšili návštevnosť a počiatočné predaje.
Pre udržanie viditeľnosti e-shopu je nevyhnutné vytvárať hodnotný obsah, ako sú návody, blogy o trendoch alebo video tutoriály. Využite sociálne siete na zvýšenie povedomia o vašich produktoch a zvážte spoluprácu s influencermi, ktorí môžu rýchlo rozšíriť dosah vášho brandu.
Ak sa v reklame a marketingu nevyznáte, nebojte sa využiť pomoc marketingových agentúr. Profesionáli vám môžu pomôcť s optimalizáciou kampaní, tvorbou obsahu a strategickým plánovaním, čo vám umožní sústrediť sa na rast a prevádzku vášho e-shopu.
Súvisiace články
Ako začať úspešne podnikať na internete
Fyzická a právnická osoba: aký je medzi nimi rozdiel