Vystavuj faktúry
zadarmo

Čo je kontrola daňového úradu?
Tento úkon, rovnako známy aj ako daňová kontrola, má za cieľ preveriť, či daný podnikateľ riadne plní svoje daňové povinnosti a dodržiava všetky ostatné zákonom dané skutočnosti ovplyvňujúce stanovenie daní. Kontrolu vykonáva tzv. správca dane, ktorým je typicky daňový úrad príslušný sídlu právnickej osoby alebo trvalému pobytu fyzickej osoby. Ten si od vás pri kontrole vyžiada najrôznejšie dokumenty súvisiace s plnením daňových povinností, ale ešte pred samotnou kontrolou vykonáva tzv. vyhľadávaciu činnosť. Pri nej správca zhromažďuje informácie o vašej daňovej povinnosti a zaobíde sa pri nej bez vašej spolupráce.
Čo je na začiatku kontroly?
Daňové kontroly vykonáva daňový úrad na konkrétny podnet. Najčastejšie sa jedná o nezrovnalosti pri kontrole vašich daňových priznaní či iných dát. Tu majte na mysli, že daňový úrad má prístup k veľkému množstvu údajov, od účtovných výkazov cez evidenciu tržieb až po kontrolné výkazy alebo dáta o vývoze a dovoze tovaru. Daňový úrad tiež môže nazerať do platieb zdravotného a sociálneho poistenia alebo do exekúcií.
Podnet na kontrolu ale môžu podať aj iné úrady alebo dokonca aj iní občania. V prvom prípade môže ísť napríklad o Sociálnu poisťovňu, niektoré z ministerstiev alebo colný úrad. Pod druhým prípadom sa potom skrýva mnohými podnikateľmi obávaná kontrola daňového úradu na podnet (udanie). Ten môže byť podaný anonymne a je tak niekedy bohužiaľ zneužívaný ako nástroj pomsty či konkurenčného boja.
Ako sa na kontrolu pripraviť?
Vždy platí, že pokiaľ máte všetky doklady v poriadku, nemáte sa čoho obávať. Aj napriek tomu ale existuje pár krokov, ktoré pred začatím kontroly môžete urobiť a ktoré môžu celú vec urýchliť.
- Výber miesta: Vyberte si miesto, kde bude kontrola prebiehať (tu si môžete vybrať aj najbližšiu pobočku daňového úradu).
- Kontrola dokladov: Uistite sa, že máte všetky dokladu v poriadku. Zo zákona ste povinný všetky účtovné doklady a súvisiace dokumenty uchovávať a čím väčší poriadok v nich budete mať, tým ľahšia pre vás kontrola bude. V tomto vám výhodu poskytne napríklad aj online fakturačná služba iDoklad, v ktorej máte všetky účtovné dokumenty prehľadne na jednom mieste a dostanete sa k nim online.
- Určenie zástupcu: ak nechcete alebo nemôžete so zástupcami daňového úradu konať osobne, vyberte si vhodného zástupcu. Ideálne by to mala byť osoba znalá daní a účtovníctva, najlepším kandidátom je preto váš účtovník alebo daňový poradca. Okrem iného sa tým vyhnete aj prípadným nedorozumeniam.
Aké má povinnosti a práva kontrolór?
Zrejmým právom správcu dane je vyžiadať si najrôznejšie dokumenty týkajúce sa daní. Primárne tak bude zástupcu daňového úradu zaujímať vaše účtovníctvo, popri tom sa ale veľmi pravdepodobne zameria aj na zmluvy a ďalšie dôležité dokumenty.
Správca dane má tiež právomoc vykonať miestne zisťovanie, ktoré prebieha priamo v sídle vašej spoločnosti alebo na mieste podnikania fyzickej osoby. Počas neho majú kontrolóri právo vstupovať do akejkoľvek nehnuteľnosti používanej na vašu podnikateľskú činnosť. V praxi tak majú prístup do všetkých prevádzok, skladov a na všetky vaše pozemky súvisiace s podnikaním. Pokiaľ potom podnikáte zo svojho domu, očakávajte od daňového úradu návštevu aj tu.
A aké máte práva a povinnosti vy?
Z vyššie uvedeného vyplýva, že podnikateľ musí kontrolórovi zaistiť podmienky na to, aby mohol kontrolu vykonať čo najefektívnejšie a najdôkladnejšie. Toto miesto môže byť aj mimo vášho sídla (ak ste právnickou osobou) alebo miesta podnikania (ak ste fyzickou osobou), najčastejšie sa ale jedná práve o vašu prevádzkareň.
Dôležitou povinnosťou je aj poskytnutie požadovaných informácií o predmete podnikania, konkrétnom uskutočňovaní podnikateľskej činnosti, predloženie účtovných dokumentov a ďalších údajov nevyhnutných pre kontrolu. Okrem toho potom musíte správcovi dane predložiť akékoľvek dôkazné prostriedky, ktoré preukazujú vaše tvrdenia. Nie je potrebné dodávať, že tieto prostriedky nesmiete nijako zatajovať ani k nim sťažovať prístup.
Okrem povinností vám ale legislatíva prisudzuje aj určité práva. Medzi ne patria predovšetkým:
- osobná účasť na rokovaní kontrolóra so zamestnancami,
- navrhovanie dôkazov dostupných správcovi dane, ktoré sám nemôžete predložiť,
- kladenie otázok počas rokovaní so svedkami a znalcami,
- vyjadrenie sa k skutočnostiam zisteným v priebehu kontroly,
- nahliadanie do zapožičaných dokladov u správcu dane v úradných hodinách.
Kto nesie dôkazné bremeno?
Dôkazné bremeno znamená, že pokiaľ čokoľvek uvediete v daňových dokladoch či oznámite správcovi dane, musíte byť schopný všetko preukázať. Na to slúžia tzv. dôkazné prostriedky, ktorými sú v tomto kontexte práve dokumenty súvisiace s daňovou povinnosťou či vašou podnikateľskou činnosťou všeobecne (listiny, znalecké posudky, daňové priznania a iné). Bremeno z veľkej časti spočíva na podnikateľovi, istú jeho časť ale nesie aj správca dane, ktorý dokazovanie vedie. Ten totiž v prípade pochybností, musí jasne a zrozumiteľne preukázať, v čom danú nezrovnalosť vidí.
Ako dlho kontrola trvá a ako končí?
V závislosti od veľkosti vašej firmy a počtu prípadných nezrovnalostí môže kontrola trvať niekoľko týždňov či mesiacov. V extrémnych prípadoch sa vami môže daňový úrad zaoberať dokonca aj rok. To je maximálna lehota na vykonanie daňovej kontroly odo dňa jej začatia. Koniec kontroly potom nastáva v deň, kedy je vám doručený tzv. protokol, ktorý obsahuje výsledok daňovej kontroly vrátane vyhodnotenia dôkazov.
V tomto dokumente nájdete všetky zistené nezrovnalosti a zároveň aj vaše vyjadrenie k výsledkom (pozri nižšie). Konkrétne protokol obsahuje nasledujúce:
- číslo konania,
- názov a sídlo správcu dane,
- identifikačné údaje kontrolovaného daňového subjektu,
- predmet daňovej kontroly a kontrolované zdaňovacie alebo účtovné obdobie,
- meno a priezvisko zamestnanca správcu dane, ktorý vykonával daňovú kontrolu,
- miesto vykonania daňovej kontroly a dátum začatia daňovej kontroly,
- súpis kontrolovaných dokladov,
- preukázané kontrolné zistenia a vyhodnotenie dôkazov,
- vyjadrenia kontrolovaného daňového subjektu,
- dátum vypracovania protokolu,
- vlastnoručný podpis alebo elektronický podpis osoby, ktorá vyhotovila protokol.
Ak sa daňovou kontrolou zistil rozdiel v sume, ktorú ste mali zaplatiť alebo vykázať alebo na ktorú ste si uplatnili nárok, tak súčasťou protokolu bude aj výzva na vyjadrenie sa k zisteniam uvedeným v protokole (viď nižšie).
Čo robiť, keď mám ku kontrole výhrady?
Hoci to nemusí byť na prvý pohľad zjavné, kontrola daňového úradu je predovšetkým dialóg medzi správcom dane a kontrolovaným daňovým subjektom. Pokiaľ preto v jej priebehu nesúhlasíte s nejakým zistením či krokom správcu, môžete svoje pochybnosti vyjadriť (viď vyššie). V prípade, že sa vám potom všetky nájdené pochybenia podarí vysvetliť, nezostane správcovi dane iná možnosť, než kontrolu ukončiť bez nálezu.
Pokiaľ ale proces dokazovania stále prebieha, správca dane nie je s vašimi vysvetleniami spokojný či daňový úrad zhromaždí dostatok dôkazov o vašom pochybení, vypracuje správca dane ako súčasť protokolu aj výzvu na vyjadrenie sa k zisteniam uvedeným v protokole. V rámci nej budete mať možnosť vyjadriť sa k zisteniam uvedeným v protokole a označiť a predložiť dôkazy preukazujúce vaše tvrdenia, ktoré ste nemohli predložiť v priebehu daňovej kontroly. Následne si s vami správca dane dohodne deň prerokovania pripomienok a predložených dôkazov.
Ak je potom kontrolné zistenie zhodné s protokolom, ktorého súčasťou bola výzva na vyjadrenie sa k zisteniam uvedeným v protokole (t. j. už sa nezmenil výsledok kontroly), tak vám správca dane v rozhodnutí vydanom vo vyrubovacom konaní vyrubí daň alebo rozdiel dane oproti vyrubenej dani. Potom môžete len vyjadriť nesúhlas so znením rozhodnutia. V tejto chvíli máte právo do 30 dní odo dňa doručenia rozhodnutia podať odvolanie. A keď ani odvolanie nepomôže a vy stále máte výhrady, sú poslednými možnosťami obnova konania, preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania a podanie žaloby na súde.
Súvisiace články
[Podnikanie popri štúdiu] Všetko, čo potrebujete vedieť, aby ste zarábali už na škole