Vystavuj faktúry
zadarmo
Podnikanie na internete: čo to je
Podnikanie na internete otvára široké možnosti pre každého, kto má prístup k internetu a túžbu podnikať. Dnes môžete na internete predávať produkty, ponúkať služby alebo zdieľať zaujímavý obsah s celým svetom. To všetko z pohodlia vášho domova a bez veľkých počiatočných investícií. Možnosti sú prakticky neobmedzené.
Prečo podnikať na internete: výhody online podnikania
Podnikanie na internete ponúka výhody, ktoré prevyšujú tradičné podnikanie. Ak ešte premýšľate, prečo sa do toho pustiť, tu máte niekoľko dôvodov:
- Flexibilita: pracujte kedykoľvek a odkiaľkoľvek – stačí laptop a pripojenie k internetu.
- Nižšie náklady: zabudnite na vysoké nájmy a ďalšie prevádzkové výdavky. Online podnikanie vyžaduje oveľa nižšiu počiatočnú investíciu.
- Globálny dosah: váš obchod môže byť globálny už od prvého dňa. Cez internet ste schopní osloviť celý svet.
- Jednoduchá škálovateľnosť: vďaka online nástrojom a platformám môžete svoje podnikanie rýchlo rozšíriť. Rast je len o pár kliknutí ďalej.
- Automatizácia: moderné nástroje umožňujú automatizovať rutinné úlohy, ktoré by vám ešte pred pár rokmi zabrali veľa času. Vďaka automatizácii tak môžete jednoducho a rýchlo spravovať svoje podnikanie.
TIP: iDoklad je skvelým príkladom nástroja, ktorý výrazne uľahčí vaše podnikanie. Podnikatelia, a to predovšetkým e-shopári, oceňujú najmä funkciu automatického vystavovania faktúr na prijaté objednávky, čo šetrí čas a minimalizuje riziko ľudských chýb. Prečítajte si napr. príbeh Erika Hajrapetjana, ktorý vďaka iDokladu získal viac času na rozjazd svojho podnikania.
Čo sa najviac predáva na internete?
Pokiaľ ide o podnikanie cez internet, najväčší úspech majú nasledujúce oblasti:
- e-commerce (e-shopy),
- služby a konzultácie,
- influencer marketing a sociálne siete,
- online vzdelávanie a kurzy,
- digitálne produkty.
Nižšie si jednotlivé oblasti postupne rozoberieme.
Podnikanie v e-commerce
Ku koncu roka 2023 dosiahol počet e-shopov v Slovenskej republike približne 14 500. Medzi najobľúbenejšie kategórie patrí elektronika, dom, záhrada, auto, šport, kozmetika, zdravie a oblečenie. Chceli by ste si založiť vlastný e-shop? Prečítajte si náš článok a zistite, ako na to krok za krokom.
Odporúčanie: zistite si nasýtenosť trhu. Aj keď ponúka mnoho príležitostí, niektoré oblasti môžu byť už preplnené. Vykonajte preto dôkladnú analýzu trhu. Zamerajte sa na špecifické trhy s menšou konkurenciou alebo prineste inovatívne produkty a stratégie, ktoré vám umožnia vyniknúť.
Podnikanie v oblasti služieb a konzultácií
Od účtovníctva cez IT po marketingové poradenstvo. Služby ponúkajú skvelú príležitosť pre podnikanie s minimálnymi investíciami a rizikami. Navyše, so znalosťou cudzích jazykov môžete svoje služby expandovať aj za hranice a získať klientov z celého sveta.
Odporúčanie: vyberte si oblasť služieb, v ktorej máte skúsenosti a odborné znalosti. Odlíšte sa od konkurencie tým, že ponúknete niečo extra, čo sa inde neponúka. Svoje služby ponúkajte na vlastných webových stránkach, sociálnych sieťach alebo prostredníctvom známych online platforiem. Celosvetovo známe sú napríklad tieto platformy:
- Upwork: pre krátkodobé úlohy, opakované projekty a prácu na plný úväzok v rôznych odboroch.
- Fiverr: ideálny napr. pre grafický design, digitálny marketing, písanie, strih videa a programovanie.
- LinkedIn: na tejto sociálnej sieti sa zviditeľníte prostredníctvom odborných článkov a príspevkov.
- Freelancer.com: trhovisko, kde nájdete projekty zodpovedajúce vašim schopnostiam v kategóriách ako písanie, vývoj webových stránok a grafický dizajn.
- Etsy: dobrá voľba pre kreatívne služby alebo vlastnoručne vyrobený tovar, ale aj unikátne digitálne produkty ako grafické designy, webové motívy a digitálne umenie.
Influencer marketing a sociálne siete
Veľa z vás si práve možno povzdychlo a prevrátilo oči. Avšak počet úspešných influencerov stále rastie. Vďaka sociálnym sieťam môže dnes prakticky každý s dobrým nápadom a pravidelným obsahom osloviť široké publikum a stať sa tak vplyvným hráčom na trhu.
Odporúčanie: nájdite si svoju oblasť. Na slovenských sociálnych sieťach sú momentálne najviac sledované oblasti zdravie & fitness, móda & lifestyle, varenie & recepty. Dbajte na kvalitný, pravidelný a autentický obsah na relevantnej sociálnej sieti. Tým získate sledujúcich, ktorí môžu byť vašimi budúcimi zákazníkmi. Nezabúdajte si analyzovať výsledky. Na ich základe postavíte váš obsahový plán.
Online vzdelávanie a kurzy
Stále viac ľudí hľadá vzdelávacie možnosti online. Ponuka kurzov a školení pokrýva širokú škálu tém, od jazykových kurzov po profesionálne zručnosti a osobný rozvoj.
Odporúčanie: ako začínajúci podnikateľ máte niekoľko možností, kde môžete ponúkať svoj kurz. Platformy prívetivé k nováčikom, ktoré poskytujú nástroje a podporu pre tvorbu aj predaj kurzov, zahŕňajú napríklad:
- Udemy: veľmi obľúbená medzi začínajúcimi tvorcami kurzov, pretože nevyžaduje predchádzajúce skúsenosti s výučbou a umožňuje vám stanoviť cenu.
- Teachable: poskytuje kompletné riešenie na vytváranie, správu a predaj online kurzov. Ponúka užívateľsky prívetivé rozhranie a široké možnosti personalizácie.
- Skillshare: ideálny pre tvorcov, ktorí chcú ponúkať kurzy zamerané na kreatívne zručnosti. Platí sa tu na základe počtu minút, ktoré študenti strávia sledovaním vašich kurzov.
Digitálne produkty
Predaj digitálnych produktov ako sú e-knihy, softvér, grafické návrhy a hudba je atraktívny vďaka nízkym nákladom na výrobu a distribúciu. Dnes existuje množstvo platforiem, kde môžete svoje digitálne produkty úspešne predávať. Patria medzi ne napríklad:
- Gumroad: ideálny pre nezávislých tvorcov všetkého druhu, od kníh po softvér.
- Sellfy: pre predajcov, ktorí chcú rýchlo nastaviť vlastný obchod a predávať produkty ako je digitálne umenie alebo hudba.
- Amazon Kindle Direct Publishing: pre autorov e-kníh, ktorí chcú dosiahnuť široké publikum.
- Envato Market: predajné miesto pre kreatívne digitálne assety ako sú šablóny webov, WordPress témy a video efekty.
Odporúčanie: zamerajte sa na jedinečnosť a kvalitu. Preraziť môžete skvelým obsahom, ktorý zaujme a osloví. Nezabudnite na dôkladnú optimalizáciu vášho marketingu a SEO, aby vaše produkty ľahko našli tí praví zákazníci. Sledujte trendy a pravidelne aktualizujte svoju ponuku podľa aktuálneho dopytu trhu.
Ako začať podnikať od nuly
Ako začať, ak nemáte veľa peňazí? Dá sa podnikať aj bez väčších vstupných investícií? Áno, dá. Stačí mať dobrý nápad, využiť dostupné technológie a byť ochotný investovať svoj čas a energiu. O tom, ako začať podnikať bez veľkých počiatočných investícií, sa podrobnejšie dočítajte tu.
Aké sú teda kroky, ak sa chcete pustiť do podnikania na internete?
1. Vyberte si oblasť, v ktorej chcete podnikať
Ideálne to bude oblasť, ktorú dobre poznáte a v ktorej máte záujem a vášeň. Jedine tak lepšie porozumiete potrebám zákazníkov a budete im schopní ponúknuť relevantné produkty alebo služby.
2. Zistite, či bude o vaše produkty alebo služby záujem
Urobte prieskum trhu a konkurencie. Zistite, aké sú trendy a potreby zákazníkov v tejto oblasti a zvážte, či a ako môžete ponúknuť niečo unikátne alebo lepšie ako konkurencia.
3. Pripravte si podnikateľský zámer
Akonáhle viete, čo chcete predávať, odporúčame vám spracovať podnikateľský zámer. Ten vám slúži nielen ako sprievodca pri začatí, ale aj ako rámec, ktorým sa riadite po celú dobu vášho podnikania. Vďaka nemu môžete pravidelne stanovovať medziciele a sledovať ich dosiahnutie, rovnako ako sledovať celkový smer vášho podnikania.
TIP: S fakturačným programom iDoklad máte všetko potrebné na sledovanie smerovania a výsledkov vášho podnikania na dosah ruky. Prehľad príjmov a výdavkov spolu s ďalšími kľúčovými údajmi nájdete na jednom mieste. Dáta sú navyše prehľadne zobrazené v grafoch, čo vám umožní rýchlu analýzu vašej finančnej situácie.
4. Vyberte správnu právnu formu podnikania
Výber právnej formy ovplyvňuje množstvo administratívy, daňové zaťaženie a mieru vašej osobnej zodpovednosti. Rozhodnite sa, či chcete začať ako živnostník, spoločnosť s ručením obmedzeným, akciová spoločnosť alebo iná forma podnikania.
5. Zaistite si financie
Zvážte rôzne zdroje financovania ako sú úspory, pôžičky, investície od rodiny alebo priateľov, alebo aj crowdfundingové platformy. V prípade väčších projektov môžete osloviť aj investorov alebo využiť bankové úvery.
6. Vytvorte silnú značku, ktorá vás odlíši a osloví vašich potenciálnych zákazníkov
Rozvoj značky zahŕňa všetko od loga a firemného designu po marketingovú stratégiu. Pripravte si premyslený marketingový plán. Nebojte sa požiadať o pomoc marketingovú agentúru, pokiaľ sa v tejto oblasti príliš nevyznáte.
7. Vybudujte online prítomnosť
Vytvorte si kvalitné webové stránky, ktoré sú optimalizované pre vyhľadávače a budujte aktívny profil na sociálnych médiách. Toto vám umožní nadviazať kontakt s väčším počtom ľudí a zároveň budovať dôveru a autoritu vo vašej oblasti. Využite aj platformy, ktoré sme vám odporučili vyššie.
Tým vaše podnikanie samozrejme nekončí. Ako povedal Karel Čapek: „Záhradka nie je nikdy hotová. V tom smere je záhradka podobná ľudskému svetu a všetkému ľudskému podnikaniu.“ Sledujte trh, počúvajte svojich zákazníkov a neustále zlepšujte svoje produkty či služby. A hľadajte nové príležitosti ako posunúť svoje online podnikanie ďalej. Buďte vytrvalí, kreatívni a otvorení novým nápadom.
Súvisiace články
Ako založiť vlastný e-shop v 6 krokoch
Fyzická a právnická osoba: aký je medzi nimi rozdiel