Vystavuj faktúry
zadarmo
Článok je vhodný pre študentov a absolventov.
Služby B2B: ponúknite svoje zručnosti firmám
Pokiaľ sa nejakému odboru venujete popri štúdiu alebo v ňom máte pracovné skúsenosti, prejdite na voľnú nohu. Ponúknite svoje služby externe startupom alebo rozbehnutým spoločnostiam – sústreďte sa na sektor B2B (business to business).
Zamerajte sa na oblasť, ktorej rozumiete a pracujte ako:
- účtovník,
- copywriter,
- webdesigner,
- grafik,
- digitálny marketér (napríklad SEO špecialista),
- prekladateľ
- tlmočník.
Je bežné mať niekoľko zákazníkov, pre ktorých pracujete dlhodobo. Keď sa biznisu bude dariť, môžete podnikať na full-time, časom si založiť vlastnú firmu alebo agentúru.
TIP: Ak si účtujete hodinovú sadzbu, čas si merajte (napríklad pomocou nástroja Toggl). Fakturujte potom jednoducho v online aplikácii iDoklad.
Mikroslužby: rozbehnite podnikanie ako virtuálny asistent
Ak nemáte know-how a odbor, ktorému by ste dobre rozumeli, začnite ako virtuálny asistent alebo asistentka. Priebežne sa vzdelávajte a profilujte, napríklad na platformách ako Seduo.sk alebo Skillshare – vaše služby skvalitníte a môžete tým zvýšiť aj svoje príjmy.
Medzitým ponúknite vyťaženým podnikateľom či firmám niektorú z mikroslužieb ako sú:
- rešerše,
- korektúry,
- jednoduchá grafika,
- plánovanie schôdzok,
- príprava prezentácie,
- správa noviniek na webe (napríklad vo WordPresse),
- zabezpečenie umývania auta alebo bielizne v práčovni,
- objednanie týždenného nákupu.
Začnite napríklad na rozbehnutej platforme typu JaSpravim.sk.
Pre úspech v odbore definujte svojich zákazníkov
Vďaka jasnému vymedzeniu svojho podnikania lepšie zacielite na potenciálnych zákazníkov a odlíšite sa od konkurencie.
Choďte na to pomocou nájdenia tzv. niche – medzery na trhu. Úzko si vymedzte segment zákazníkov, na ktorých zameriate svoj biznis. Predstavte si, že si zvolíte slovenských čitateľov, ktorých zaujímajú škótske detektívky v origináli, nie v slovenskom preklade. Vaše služby alebo produkty potom nebudú pre každého, ale na mieru vybranému segmentu.
Stratégia niche marketingu sa hodí pre začínajúcich podnikateľov, ľahšie vďaka nej preniknete na trh a veľké firmy vám nebudú takou konkurenciou.
Založte e-shop: e-commerce má na Slovensku úspech
Počet internetových obchodov na Slovensku rastie a podľa webu Shoptet.sk ich už v treťom kvartáli roku 2021 existovalo vyše 15 tisíc. Dnes je toto číslo omnoho vyššie.
S úspechom online obchodu vám opäť pomôže vymedzenie niche. Inšpiráciou môže byť česká značka Kave Footwear. Vyrába tenisky zo zvyškových materiálov, udržateľne a vždy v limitovanej edícii. Cieli teda na zákazníkov, ktorí chcú originálnu obuv, vyrobenú lokálne a šetrne.
Na rozjazd e-shopu môžete použiť už hotové riešenia, ktoré ponúkajú napríklad Shoptet alebo WooCommerce, keď tvoríte obchod na WordPresse.
Pokiaľ by ste v budúcnosti chceli podnikanie na e-shope rozbehnúť vo veľkom a plánovali postavenie väčšieho online obchodu, vezmite do úvahy výsledky prieskumu magazínu EXEC.
- V Česku a na Slovensku je 242 agentúr, ktoré ponúkajú e-shopové riešenie na mieru.
- Cena e-shopu na mieru sa pohybuje medzi 80 tisícmi až 10 miliónmi českých korún (v prepočte približne 3 400 až 420 000 eur).
- Čím väčšia je počiatočná investícia do tvorby e-shopu, tým menej sa pri údržbe online obchodu investuje do opráv chýb.
- Až 83 % e-shopov navrhnú agentúry do šiestich mesiacov.
TIP: Pokiaľ zakladáte e-shop, naberte know-how na Shoptet univerzite pre začínajúcich i pokročilých e-shopárov. Zistíte, aké dáta v e-shope sledovať alebo vďaka čomu získať zákazníkov.
Podnikajte v zdieľanej ekonomike: zdieľajte a požičiavajte veci
Anglicky sharing alebo peer-to-peer economy. Princíp zdieľanej ekonomiky vychádza z toho, že je výhodnejšie a šetrnejšie k prostrediu veci zdieľať, než ich vlastniť.
Na podnikanie v oblasti zdieľanej ekonomiky nepotrebujete veľkú investíciu – zdieľajte izbu v byte, auto, vŕtačku (ktorú využijete dvakrát do roka) aj svoje zručnosti.
Odbor poháňajú digitálne technológie. Zdieľanie prebieha na internetových portáloch – obľúbený je napríklad portál Airbnb na zdieľanie bývania, izby i celého domu.
Zamerať sa môžete na 4 oblasti zdieľanej ekonomiky.
- Cestovanie: prenajmite letnú chatu alebo izbu v byte, ktorú nepoužívate.
- Preprava: zamerajte sa na vypožičiavanie bicyklov, auta alebo ponúkanie spolujazdy.
- Financie: ponorte sa do mikro (peer-to-peer) pôžičiek na platformách ako je zahraničný Mintos alebo české Zonky.
- Mikroslužby: zdieľajte svoje kutilské zručnosti (SuperSused.sk), strážte deti alebo domácich miláčikov (Hlidacky.sk), či ponúkajte odborné služby napríklad firmám.
Ďalšie tipy, ako podnikať v zdieľanej ekonomike:
- vypožičiavanie vintage šperkov alebo šiat,
- prevádzka co-workingového centra: zdieľanie pracovných priestorov,
- požičovňa športového náčinia: paddleboardov alebo vecí na lezenie,
- vzdelávací portál so zdieľaním znalostí.
Odštartujte podnikanie s biznis plánom
Než sa dáte do podnikania, vytvorte si biznis plán. Ujasníte si víziu a koncept svojho podnikania, rozplánujete financie a získate odpoveď na otázku, kde začať.
Biznis plán obvykle zahŕňa:
- opis podnikania,
- analýzu trhu a stratégie (pomôže vám šikovný biznis model),
- finančný plán (čítajte, ako vypracovať finančný plán krok za krokom),
- analýzu konkurencie,
- popis produktov a služieb.
Súvisiace články
Ako založiť vlastný e-shop v 6 krokoch
Ako začať úspešne podnikať na internete