Dátum publikácie 28. 06. 2023 Zdieľať článok

Biznis model: naštartuje podnikanie a zvýši zisky

Author Seyfor Slovensko, a.s. 5 minút čítania 1
Náhledový obrázek
Až vďaka správnemu biznis modelu začnete zarábať a z vášho koníčka sa stane skutočné podnikanie. Pomocou biznis modelu nastavíte, akým spôsobom zarobíte peniaze a podporíte rast vášho podnikania. Čítajte, aký biznis model si zvoliť a ako zvýšite príjmy pomocou marže, outsourcingu, správnej skladby produktov alebo nájdenia zákazníka, ktorý vám zaistí až 80 % zisku.

Biznis model potrebujete pre rozjazd podnikania

Biznis alebo tiež obchodný model je súčasťou podnikateľskej stratégie a popisuje, akým spôsobom zarábate peniaze. Ujasnite si to pred štartom podnikania a zahrňte model do svojho biznis plánu.

Modelov je veľa a líšia sa napríklad podľa toho, čomu sa venujete:

  • nákup a predaj produktov (pre maloobchod, veľkoobchod alebo e-shop),
  • poskytovanie služieb,
  • výroba.

Začínajúci podnikatelia biznis modely často kombinujú. Príkladom je marketingový konzultant, ktorý poskytuje poradenské služby a zároveň na svojom e-shope predáva svoje knihy.

Základné pravidlá sú pre modely rovnaké. Nastavte si, akým spôsobom zarobíte peniaze a dosiahnete zisk, ktorý si stanovíte.

Vyššie zisky vďaka biznis modelu: 5 tipov

Aby vám podnikanie zarábalo, sústreďte sa na týchto 5 oblastí:

  1. marža a ziskovosť,
  2. vracajúci sa zákazník,
  3. outsourcing,
  4. správna skladba produktov,
  5. upselling a downselling.

1. Marža a ziskovosť: strážte svoje produkty

Pre vyššie zisky sledujte pri každom produkte maržu. Pokiaľ máte tovaru veľa, sledujte maržu podľa skupín produktov alebo jednotlivých dodávateľov.

Marža je rozdiel medzi predajnou a nákupnou cenou. Pokiaľ vaše produkty predáte za 10 eur a nakúpite ich za 6 eur, potom sa marža rovná 4 eurá. Vyjadriť ju môžete aj v percentách.

Pravidelne vyhodnocujte aj ziskovosť zákaziek – strážte časovú náročnosť a skryté náklady, napríklad neočakávané poplatky.

Ak niektoré vaše produkty alebo služby nezarábajú, zmeňte to – skúste napríklad lacnejší nákup alebo službu zefektívnite. Ak sa to nedarí, nahraďte služby ziskovejšími.

TIP: Niektorí podnikatelia robia chybu, že považujú maržu za zisk. Zisk je marža znížená o ďalšie náklady ako je napríklad prenájom priestorov, elektrina alebo mzdy.

2. Vracajúci sa zákazník zaistí až 80 % ziskov

Kľúčom k úspechu v podnikaní je zákazník, ktorý sa rád vracia. Nakupuje opakovane a ľahko si zaobstará aj vaše ďalšie produkty alebo služby. Investícia do neho sa oplatí viac ako do získavania nových zákazníkov.

Zahraničné výskumy ukazujú, že:

  • vracajúci sa zákazníci minú až o 67 % viac ako nový zákazník,
    • vracajúcemu sa zákazníkovi jednoduchšie predáte ďalší produkt alebo službu,
  • získať nových zákazníkov vás vyjde až 5 krát drahšie, než udržanie existujúcich,
  • vracajúci sa zákazník o vašej službe či produkte povie viac ľuďom, než jednorazový zákazník,
  • biznisy sú založené na udržiavaní zákazníkov: až 80 % budúcich ziskov vám zaistí 20 % zákazníkov.

TIP: Buďte opatrní v situácii, keď dodávate službu výhradne pre jedného veľkého zákazníka, pretože ostatné zákazky už nestíhate. Kým zákazník vašu službu odoberá, je to v poriadku, buďte ale pripravení na situáciu, keď zo dňa na deň službu odoberať prestane. Situácii predídete pomocou plánu, čo robiť, keď sa niektorý z vašich zákazníkov dostane napríklad na 30 % vašich tržieb.

3. Outsourcing zníži náklady a zlepší služby

Príjmy zvýšite aj outsourcingom. K práci si najmete alebo outsourcujete externého človeka. Službu buď urobí výhodnejšie alebo rýchlejšie, má totiž know-how, ktoré vy nie. Napríklad web dizajnér, grafik alebo účtovník.

Predstavte si, že hodina vašej práce stojí 60 eur. Na vystavenie faktúr outsourcujete virtuálnu asistentku, ktorá si účtuje 20 eur na hodinu. Za 5 hodín práce ušetríte 200 eur.

5 hodín vašej práce × 60 eur =300 eur.

5 hodín práce virtuálnej asistentky × 20 eur = 100 eur.

Ušetríte: 200 eur.

Aby pre vás bol outsourcing výhodný, nezabudnite tiež na čas, ktorý vynaložíte na zaučenie a komunikáciu s osobou, s ktorou spolupracujete. A ešte výhodnejšie bude, keď skúsite iDoklad.

TIP: Napríklad na webe Jaspravim.sk môžete outsourcovať mikro služby typu preklady, grafika alebo marketing, na Virtualneasistentky.eu virtuálnu asistentku a v iDoklade sme pre vás vytvorili databázu iDoklad pozitívnych účtovníkov.

4. Skladba produktov: pripravte sa na každého zákazníka

Keď dobre zvolíte skladbu svojich produktov (platí aj pre služby), vyberie si u vás každý, kto o kúpe uvažuje.

Svoju ponuku skladajte z 5 typov produktov:

  1. Produkt zadarmo alebo za symbolickú cenu: nový zákazník vďaka produktu získa vo vaše podnikanie dôveru, otestuje ho a potom ideálne postupuje ďalej – nakupuje.
  2. Vstupný produkt: vďaka nemu si vás zákazník otestuje, ale už za produkt zaplatí.
  3. Ziskový produkt: váš hlavný produkt, ktorý zaistí hlavný príjem.
  4. VIP produkt: najdrahší produkt pre top zákazníkov.
  5. Udržiavací produkt: dlhodobý produkt, ktorý zaistí pravidelný príjem.

Dobrú skladbu produktov si ukážeme na príklade kúrenára.

Ako produkt zadarmo ponúkne konzultáciu k tomu, ako doma rozviesť kúrenie. Jeho vstupný produkt je menšia oprava a ziskový je hlavný produkt – rozvod kúrenia v dome. Najlepším zákazníkom ponúkne VIP produkt v podobe najnovšej elektrickej regulácie kúrenia. Udržiavacím produktom je dlhodobý servis kotla.

5. Upselling a downselling

Buďte pripravení na zákazníkov, ktorí si radi priplatia, a aj na tých, pre ktorých je klasická ponuka príliš drahá.

Upselling predstavuje ponuku doplnkovej služby alebo produktu v momente, keď si u vás zákazník niečo vyberie.

Vďaka upsellingu zvýši zisky napríklad čašník, keď vám v reštaurácii odporučí k steaku drahšie červené víno – na ktoré by ste predtým ani nepomysleli. Alebo keď vám predavač na kúpu kožených topánok navrhne kvalitný vosk pre ich ochranu.

Opakom je downselling. Technika pri ktorej zákazníkovi ponúknete lacnejšiu a viac „budget-friendly“ alternatívu produktu, pre ktorý si pôvodne prišiel. Hoci si nekúpi drahší produkt, získate zákazníka, ktorý sa vráti – aspoň s väčšou pravdepodobnosťou, než keby nič nekúpil.

Súvisiace články

Výdavky a náklady SZČO: nezamieňajte ich a ujasnite si ich význam

16. 04. 2024 5 minút čítania 0
Prečítať článok

4 kroky pre nastavenie správnej ceny produktu či služby

15. 06. 2023 3 minúty čítania 0
Prečítať článok