Ako dostať zmazanú faktúru z koša, prečo sa nepárujú platby s faktúrami, ako nastaviť pravidelnú faktúru, ako vystaviť faktúru s prenesenou daňovou pôsobnosťou, kde nastaviť spisovú značku, či ako zistím, že si príjemca faktúry s odkazom faktúru zobrazil. S podobnými otázkami sa stretávajú pracovníci zákazníckej podpory iDokladu dennodenne. Rozhodli sme sa na najčastejšie kladené otázky odpovedať v sérii článkov. V prvom diele sme sa zamerali na funkcie a nastavenia iDokladu, zodpovedali sme nasledovné otázky:
- Ako vytiahnuť zmazanú faktúru z koša?
- Prečo sa mi nepárujú bankové pohyby s faktúrami?
- Ako a s akými aplikáciami môžem iDoklad prepojiť?
- Ako nastavím pravidelnú faktúru?
- Ako vystavím faktúru v prenesenej daňovej povinnosti?
- Ako si nastavím účtovné údaje – typ platiteľa a spisovú značku?
- Ako zistím, že si príjemca faktúry s odkazom faktúru zobrazil?
Ako vytiahnuť zmazanú faktúru z koša
Do koša sa dostanete cez záložku Predaj a Faktúry. Nájdete ho ako v poradí piatu položku na lište, ktorá začína položkou Filter.
Aby sa vám do koša presúvali všetky zmazané faktúry, musíte v Nastavení (ozubené koliesko) – Firma – Ďalšie údaje zaškrtnúť možnosť „Doklady pri zmazaní neodstraňovať natrvalo, ale presunúť do koša”.
V koši sú údaje o faktúrach sivé a nejde s nimi nijak manipulovať. Sú dostupné iba na prehliadanie (môžete sa tak pozrieť, k akému tovaru alebo službe bola faktúra vystavená a na všetky jej náležitosti). Ak chcete faktúru obnoviť, otvorte ju kliknutím na jej číslo v zozname a na vrchu detailu faktúry zvoľte Obnoviť doklad.
Obnovená faktúra sa zaradí do číselného radu so svojim pôvodným číslom. V prípade, že už ste toto číslo medzitým použili na inú faktúru, zaradí sa obnovená faktúra na najbližšiu voľnú pozíciu v číselnom rade. O nastavení koša si prečítajte viac v našom článku.
Prečo sa mi nepárujú bankové pohyby s faktúrami
Ak vám prišla platba na bankový účet, ale nespárovala sa s príslušnou faktúrou, najprv si overte, že máte predplatené jedno z predplatných Obľúbené alebo Prémiové, a že máte párovanie správne nastavené. V prípade, že áno, pozrite si, či iDoklad bankový pohyb zaznamenal. Zoznam platieb, ktoré iDoklad zaregistroval, nájdete v záložke Financie – Banka. V stĺpci Spárované vidíte, či sa platba priradila k faktúre.
Ak platbu iDoklad zaevidoval, ale nespároval s faktúrou, problém je vo väčšine prípadov v nesprávnom alebo chýbajúcom variabilnom symbole. V takom prípade spárujte doklad ručne – umiestnite kurzor myši na platbu a kliknite na Spárovať.
O párovaní iDokladu s bankou si prečítate viac tu.
Ako a s akými aplikáciami môžem iDoklad prepojiť
iDoklad si môžete prepojiť napríklad s účtovnými systémami Money S3, Money S4 a Money S5, CRM RAYNET alebo e–shopovou platformou Shoptet.
Možnosť prepojenia cez API je dostupná v Prémiovom predplatnom. Na prepojenie so systémami Money S3, Money S4, Money S5, Omega a Pohoda vám stačí Základné predplatné.
Ako nastavím pravidelnú faktúru
Pravidelné faktúry vám ušetria množstvo času. Ak napríklad každý mesiac vystavujete ručne faktúru za nájom alebo webhosting, iDoklad ju môže posielať za vás – automaticky – ako keď si nastavíte trvalý príkaz v banke.
Pravidelnú faktúru si nastavíte pod tlačidlom vystavenie nového dokladu (žlté +) a vyberiete Pravidelná faktúra. Podrobný návod, ako na to, nájdete tu, alebo si pozrite krátky videonávod.
Využite aj ďalšie možnosti automatizácie v iDoklade ako napríklad automatické upomienky alebo automatické poďakovanie za úhradu.
Ako vystavím faktúru v prenesenej daňovej povinnosti
Reverse charge alebo prenesená daňová povinnosť sa vás týka, ak ste platiteľom DPH a fakturujete ďalšiemu platiteľovi DPH do zahraničia v rámci Európskej únie. Nastavíte ju takto:
- Vystavte klasickú faktúru a zvoľte sadzbu DPH, ako by ste fakturovali do SR.
- V ďalšom políčku pod DPH vyberte možnosť Iba základ. DPH tak na faktúre zostane nulová.
- Hneď ako faktúru uložíte, na jej podobe pre tlač bude informácia o tom, že daň (ktorú ste vybrali v kolónke DPH) odvedie zákazník.
Režim prenesenej daňovej povinnosti sa vás môže týkať aj v prípade fakturovania v rámci Slovenskej republiky. Avšak iba v špecifických prípadoch, ako sú stavebné a montážne práce alebo predaj investičného zlata.
Ako si nastavím účtovné údaje – typ platiteľa a spisovú značku
Choďte do Nastavení (ikona ozubeného kolieska v pravej hornej časti vášho iDokladu), potom kliknite na Firma a vyberte sekciu Účtovné údaje.
- V kolónke Typ platiteľa zvoľte možnosť Platiteľ DPH, Neplatiteľ DPH alebo Osoba registrovaná pre DPH.
- Keď je vaša firma vedená v obchodnom registri, máte podľa zákona povinnosť toto uvádzať na každej faktúre. Do kolónky Spisová značka teda vložte text, kde je vaša firma zaregistrovaná.
Ako zistím, že si príjemca faktúry s odkazom faktúru zobrazil
Ak využívate odosielanie faktúry cez odkaz (viac o tejto užitočnej funkcii nájdete tu), môžete sa pozrieť, či a kedy si príjemca faktúru zobrazil. Prehľad odoslaných faktúr cez odkaz nájdete pod Adresár – História e-mailov. Vidíte tu dátum odoslania aj dátum zobrazenia vašej faktúry.
Potvrdenie o zobrazení faktúry sa objaví vo chvíli, keď príjemca klikne na odkaz v e-maile (teda nie v momente, keď otvorí samotný e-mail). Príjemca si faktúru môže uložiť priamo do svojho iDokladu alebo pridať k faktúre komentár, ktorý vám príde do e-mailu.
Pozrite si, ako odoslanie a príjem faktúry cez odkaz vyzerá v krátkom videu.
Nenašli ste odpoveď na svoju otázku?
Čoskoro vydáme ďalší diel, kde zodpovieme ďalšie otázky. Prípadne kontaktujte našu zákaznícku podporu priamo v iDoklade cez ikonu s otáznikom.