Dátum publikácie 27. 04. 2018 Komentáre 0 Zdieľať článok

Ako v iDoklade vystaviť dobropis

Author Seyfor Slovensko, a.s. 3 minúty čítania 0
Náhledový obrázek

Vybavujete reklamáciu? Poskytujete zľavu? Alebo z nejakého iného dôvodu upravujete sumu na faktúre? Nemažte faktúru a nevystavujte novú. Vystavte dobropis. Je to rovnako ľahké ako vystaviť iný doklad.

Oficiálny názov znie oprava základu dane, historicky – dobropis. Využíva sa pri dodatočnom znížení ceny, typicky pri reklamácii alebo napríklad pri množstvovej zľave. V momente, keď faktúru vystavíte a odošlete, by ste ju už totiž nemali len tak zmazať a vystaviť novú.

Vystavovanie dobropisov Vám navyše zaručí, že pokiaľ zákazníci často rušia objednávky, nedôjde k umelému navýšeniu základu dane (pozor, nárok na zníženie základu DPH vzniká až po dátume plnenia DPH uvedeného na dobropise).

Poďme sa pozrieť, ako dobropis v iDoklade vystavíte. Alebo sa pozrite na naše video.

Stačí pár kliknutí

V sekcii Predaj – Faktúry si nájdite faktúru, ku ktorej chcete dobropis vystaviť a označte ju. Potom kliknite na druhú možnosť sprava – Dobropis.

1

Otvorí sa vám Dobropis k faktúre č.: xxxxxxxx (číslo faktúry, ktorú ste vybrali).

2

Všetky údaje na dobropise už máte predvyplnené z pôvodnej faktúry. Jediný rozdiel je, že dátum splatnosti v tomto prípade platí pre Vás (Vy vystavujete dobropis a posielate peniaze). Nezabudnite upraviť popis faktúry (pridajte napríklad slovo reklamácia). Podľa tohto poľa potom môžete medzi dobropismi vyhľadávať.

Ďalšie možnosti nájdete pod záložkou Viac podrobností.

3

Dátum plnenia DPH nechajte na aktuálnom dátume, ku ktorému vystavujete dobropis. Pokiaľ ho z nejakého dôvodu nepotrebujete zmeniť (napríklad ak vystavujete dobropis spätne). Ďalej môžete zmeniť trebárs menu a ďalšie údaje.

Nasledujú tabuľky Poznámka a Zdôvodnenie opravy.

4

Do Zdôvodnenia napíšte dôvod vystavenia dobropisu – napríklad reklamácia poskytnutých služieb (toto pole musíte vyplniť, aby ste splnili zákonné povinnosti). Do Poznámky môžete dôvod konkrétnejšie rozviesť – slúži len pre Váš alebo klientov prehľad.

Ak vo firme vybavujete viac reklamácií, môžete zaviesť pravidlo, aby do poznámky pracovníci uviedli svoje meno. Získate tak prehľad, kto sa konkrétnemu prípadu venuje.

V prípade, že vystavujete dobropis k faktúre, ktorá má viac položiek, nezabudnite tie, ktorých sa celková úprava netýka, vymazať. Urobíte to tak, že kurzorom myši prejdete na položku a kliknete na symbol jednosmerky.

5

Nevystavujte dobropisy k zálohovým faktúram
Ak máte uhradenú zálohovú faktúru a dôjde k zrušeniu objednávky, musíte vystaviť faktúru vyúčtovaciu a až potom k tejto faktúre vystavíte dobropis.


Potom už len kliknite na
Uložiť. V zozname dobropisov v sekcii Predaj máte dve možnosti.

  • Označte dobropis ako uhradený a iDoklad sa Vás vo vyskakovacom okne opýta, aký spôsob úhrady si chcete vybrať. A je to. Teraz už len zostáva dobropis preplatiť.
  • Druhou možnosťou je kliknúť na Započítať s faktúrou a uložiť, keď sa Vám zároveň označí ako uhradená pridelená faktúra (túto novinku sme zaviedli vo februári). Toto však urobte až v momente, kedy je faktúra skutočne uhradená.

V karte dobropisu priamo vidíte, ku ktorej faktúre bol vystavený, a môžete sa na ňu priamo prekliknúť. Postup platí aj opačne – z konkrétnej faktúry sa na jedno kliknutie dostanete do príslušného dobropisu.

Súvisiace články

Pozor na phishing! Podvodníci napodobňujú aj iDoklad

11. 10. 2024 6 minút čítania 3
Prečítať článok

Jednoduchá kontrola párovania platieb a ďalšie novinky

22. 04. 2024 2 minúty čítania 3
Prečítať článok

    Pridaj komentár

    Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *